• Tihi

Hur vänjer man sig av med foundation?

Finns det andra här som har använt foundation, bb, cc, puder och allt vad det heter och sen vant sig av med det? Hur går man till väga? Man ser ju onekligen bättre ut med en jämn fin hy med hjälp av en bas men det känns fräschare utan. Finns det några hacks för hur man får fin hy utan en bas? Eller hur man vänjer sig att se fulare ut? Tungan ute

• Svar på tråden Hur vänjer man sig av med foundation?
  • PehrHolm

Är foundation det där fruntimmer har i ansiktet som ser ut som lera?

• Aniiee

Jag har aldrig använt smink till vardags direkt så.... när det är dags så blir det full face. Men tips från skönheten (aka "sminkmissbrukaren") i familjen som blev tvungen att sluta upp med sminket tills vidare:

1: Sluta med sminket.
    2: Drick ordentligt med vatten.
    3: Hemma-spa varje vecka med hett ansiktsbad, oljerengöring, naturlig scrub och ansiktsmassage.
    4: Drick lite mer vatten, just in case.

I have a growing lack of disgust for you
  • Duckan

Jag har spacklat sönder mitt ansikte genom åren! Fulltäckande foundation dag ut och dag in. Sen när min hud blev supertorr  och jag fick en trilsk hudåkomma fick jag helt enkelt dra ner på det, använda lättare foundation eller ingen alls.
    Efter ett tag insåg jag att det faktiskt är finare att låta huden lysa igenom. Concealer för att dämpa röda partier osv har jag fortfarande.
    Gärna en släng bus i ansiktet för att få lite färg och bara det gör att ser lite fräscht ut.

• Tihi
    PehrHolm skrev 2019-04-04 01:37:37 följande:
    Är foundation det där fruntimmer har i ansiktet som ser ut som lera?
    Det stämmer om man gör det dåligt.
    Aniiee skrev 2019-04-04 03:01:00 följande:
    Jag har aldrig använt smink till vardags direkt så.... när det är dags så blir det full face. Men tips från skönheten (aka "sminkmissbrukaren") i familjen som blev tvungen att sluta upp med sminket tills vidare:

3: Hemma-spa varje vecka med hett ansiktsbad, oljerengöring, naturlig scrub och ansiktsmassage.
    Got it.
    Duckan skrev 2019-04-04 09:31:45 följande:
    Jag har spacklat sönder mitt ansikte genom åren! Fulltäckande foundation dag ut och dag in. Sen när min hud blev supertorr  och jag fick en trilsk hudåkomma fick jag helt enkelt dra ner på det, använda lättare foundation eller ingen alls.
    Efter ett tag insåg jag att det faktiskt är finare att låta huden lysa igenom. Concealer för att dämpa röda partier osv har jag fortfarande.
    Gärna en släng bus i ansiktet för att få lite färg och bara det gör att ser lite fräscht ut.
    Säkert är det delvis hur man är van att se sig själv. Om man är van att se ett porslinsansikte i spegeln så tar det nog ett tag att vänja sig med att se lätt rödflammig hud. Men känslan borde väl gå över...
    Jag har aldrig begripit hur man använder concealer så att det inte syns. Jag får träna på det. BUS kan vara värt ett försök det med.

Trivs du med att ha naturlig hy nu när du går ut? Tänker du inte längre på att hyn kanske inte ser perfekt ut?

• Duckan

På jobbet känns det helt ok att vara utan. Träffar mestadels äldre och har kollegor som inte ser skillnad på mig med eller utan foundation.

Ska jag på fest, på krogen etc då sminkar jag mig mer.

• PehrHolm
    Tihi skrev 2019-04-04 19:26:37 följande:
    Det stämmer om man gör det dåligt.
    Aniiee skrev 2019-04-04 03:01:00 följande:

Got it.Säkert är det delvis hur man är van att se sig själv. Om man är van att se ett porslinsansikte i spegeln så tar det nog ett tag att vänja sig med att se lätt rödflammig hud. Men känslan borde väl gå över...
    Jag har aldrig begripit hur man använder concealer så att det inte syns. Jag får träna på det. BUS kan vara värt ett försök det med.

Trivs du med att ha naturlig hy nu när du går ut? Tänker du inte längre på att hyn kanske inte ser perfekt ut?

Tycker att många kvinnor liknar porslinsdockor med allt smink de bär och speciellt då foundation.

Är det inte billigare att köpa lera på tub och skära av bitar som man smörjer in i ansiktet?
  • BurningDiamond
    PehrHolm skrev 2019-04-04 21:54:29 följande:
    Tycker att många kvinnor liknar porslinsdockor med allt smink de bär och speciellt då foundation.

Är det inte billigare att köpa lera på tub och skära av bitar som man smörjer in i ansiktet?
    Det är i princip det du gör. Pigment (ofta naturliga mineraler) blandat med olika flytande saker som olja och vatten i en tub.
  • cleosregime

För egen del finns det en klar nackdel med att vakna upp till samma gamla ansikte varje morgon ? det blir allt svårare att inte vara självkritisk. Du ser förmodligen mycket fräschare ut än vad du är villig att erkänna! Med det sagt, gör ett uppehåll från förstoringsspeglar.

Hur ser din hudvårdsrutin ut för tillfället? Hur skulle du beskriva din hudtyp?
    I största allmänhet rekommenderar jag att du börjar använda solskydd, om du inte redan gör det, för att tämja pigmentförändringarna. För att råda bot på befintliga ojämnheter kan du överväga användningen av retinol nattetid kontra vitamin C dagtid och exfolierande alfahydroxisyror.

Om du inte vill gå cold turkey så instämmer jag med föregående skribent angående concealer. I annat fall finns det färgade solkrämer som ger ett mjukt skimmer.
    Jättehärligt initiativ från din sida, starkt jobbat!

• Tihi
    cleosregime skrev 2019-04-05 10:58:37 följande:
    För egen del finns det en klar nackdel med att vakna upp till samma gamla ansikte varje morgon det blir allt svårare att inte vara självkritisk. Du ser förmodligen mycket fräschare ut än vad du är villig att erkänna! Med det sagt, gör ett uppehåll från förstoringsspeglar.

Hur ser din hudvårdsrutin ut för tillfället? Hur skulle du beskriva din hudtyp?
    I största allmänhet rekommenderar jag att du börjar använda solskydd, om du inte redan gör det, för att tämja pigmentförändringarna. För att råda bot på befintliga ojämnheter kan du överväga användningen av retinol nattetid kontra vitamin C dagtid och exfolierande alfahydroxisyror.

Om du inte vill gå cold turkey så instämmer jag med föregående skribent angående concealer. I annat fall finns det färgade solkrämer som ger ett mjukt skimmer.
    Jättehärligt initiativ från din sida, starkt jobbat!
    Jag kör efter devisen less is more för det verkar min hud må bäst av. Har alltid använt solskydd så jag har inga  pigmentförändringar som tur är. Men lite rött här och där och mörka ringar under ögonen har jag ibland. Jag har tyvärr ingen porslinshy utan hjälp av en bas.

Min hy har varit extremt torr men det fick Acos produkter bukt med när alla dyra märken inte fick det. Jag använder bara ansiktsrengöring, toner, fuktkräm och bas. Allt parfymfritt. Ett par gånger i månaden använder jag en peeling.

Det är främst till vardags jag tänkte sluta med bas för att jag tycker att det är ganska äckligt att se basen som kladdar av sig på glasögonen vid näsan, eller att ta på ansiktet med bas och ibland händer det ju att det kanske kladdar lite på halsduken eller vinterjackan som har hög krage och på sommaren är det ofräscht när man blir varm. Jag ser inga direkta fördelar förutom att jag blir mycket snyggare med bas förstås.
  • Siden

Tänk på vad du äter om du vill få fin lyster i huden och slippa ojämn hudton! Jag är 35 och har aldrig foundation, bara concealer runt ögonen och näsvingarna. Tycker att min hud strålar ändå :) Jag äter sedan en tid tillbaka mycket fett (avokado, fiskleverolja, kokosolja, nötter, frön, olivolja, feta fiskar, feta ostar, smör etc), öser på med fett varje dag! Jag äter inget socker, vete eller processade produkter. Min hy har blivit jättefin. Dricka mycket vatten är också viktigt.

• Duckan

Ts, trappa ner sakta. Dvs, köp en inte så täckande foundation till att börja med. Sen kan du prova nån dag här och där utan.

• Tihi
    Siden skrev 2019-04-05 15:19:47 följande:
    Tänk på vad du äter om du vill få fin lyster i huden och slippa ojämn hudton! Jag är 35 och har aldrig foundation, bara concealer runt ögonen och näsvingarna. Tycker att min hud strålar ändå :) Jag äter sedan en tid tillbaka mycket fett (avokado, fiskleverolja, kokosolja, nötter, frön, olivolja, feta fiskar, feta ostar, smör etc), öser på med fett varje dag! Jag äter inget socker, vete eller processade produkter. Min hy har blivit jättefin. Dricka mycket vatten är också viktigt.
    Låter bra. Förmodligen ser min hy bättre ut än vad jag själv tror men man är ju så självkritisk.
    Duckan skrev 2019-04-05 18:44:37 följande:
    Ts, trappa ner sakta. Dvs, köp en inte så täckande foundation till att börja med. Sen kan du prova nån dag här och där utan.
    Bra strategi.

Svar på tråden Hur vänjer man sig av med foundation?