• Anonym (ts)

Samgranskar skatteverket deklarationer?

Jag lämnade mitt ex förra året och vi sålde då vårt gemensamma hus så nu ska försäljningen deklareras. Vet någon om skatteverket som regel tittar på om vi tar upp samma avdrag för renoveringar? Jag har lite bättre koll på sådana här saker än han och är ?orolig? att om jag tar upp avdrag som han inte tänker på så kommer skatteverket granska mig, å andra sidan är jag inte minsta lilla sugen på att kontakta honom för att stämma av. Dessutom är det ju en massa bedömningar som ska göras om skicket före och efter renovering som nog inte blir likadana.

• Svar på tråden Samgranskar skatteverket deklarationer?
  • Anonym (S)

Deklarerar man en fastightetsförsäljning (blankett K5, K6 eller K7 spelar ingen roll) där man själv ägde en mindre del än 100% är sannolikheten stor att blanketterna från de olika ägarna kommer att jämföras. Kanske inte just i syftet att jämföra avdrag, men är det uppenbart att det är stora skillnader på avdragen riskerar du att få en fråga.

Kan du presentera kvitton eller fakturor på allt du dragit av har du dock ingen anledning att vara orolig!

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2019-04-01 15:01:31 följande:

Jag lämnade mitt ex förra året och vi sålde då vårt gemensamma hus så nu ska försäljningen deklareras. Vet någon om skatteverket som regel tittar på om vi tar upp samma avdrag för renoveringar? Jag har lite bättre koll på sådana här saker än han och är ?orolig? att om jag tar upp avdrag som han inte tänker på så kommer skatteverket granska mig, å andra sidan är jag inte minsta lilla sugen på att kontakta honom för att stämma av. Dessutom är det ju en massa bedömningar som ska göras om skicket före och efter renovering som nog inte blir likadana.

Har du orginalkvitton på  kostnaderna för renoveringarna?

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2019-04-01 15:51:47 följande:

Har du orginalkvitton på  kostnaderna för renoveringarna?

Ja, på allt utom färg/spackel för ommålning men det är ju ingen stor summa. Det är mest att jag helst vill undvika allt trassel med exet.
  • Anonym (Anna)

Alla kvitton och avdrag kopplas till fastigheten och skatteverket kommer att granska allt kring den. Det sker helt automatiskt och ni kommer inte att kunna göra samma avdrag två gånger. Ni kan riskera skattetillägg men troligtvis blir det bara avslag för avdragen och restskatt.

Hur tänkte ni när ni försöker stjäla pengar ?

• Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-02 16:31:28 följande:

Alla kvitton och avdrag kopplas till fastigheten och skatteverket kommer att granska allt kring den. Det sker helt automatiskt och ni kommer inte att kunna göra samma avdrag två gånger. Ni kan riskera skattetillägg men troligtvis blir det bara avslag för avdragen och restskatt.

Eh... va?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2019-04-02 16:31:28 följande:

För att förtydliga tänker jag inte lura till mig några pengar jag inte har rätt till. Jag tänker göra avdrag för 50% av de kostnader vi haft för renoveringar mm. Det som slog mig var att det klokaste nog vore att ringa exet och säga åt honom hur han borde deklarera så han gör samma avdrag som jag och inte glömmer hälften. För om han gör det så kommer jag kanske behöva förklara mig för skatteverket för att han är en jäkla slarver. Men eftersom det är en av hans många många dåliga sidor numera så skulle jag helst slippa det där samtalet och sköta min ekonomi själv.

Hur tänkte du själv när du hoppar på och anklagar någon utan att veta vad du snackar om?
  • möjligt
    Anonym (ts) skrev 2019-04-02 21:11:33 följande:

För att förtydliga tänker jag inte lura till mig några pengar jag inte har rätt till. Jag tänker göra avdrag för 50% av de kostnader vi haft för renoveringar mm. Det som slog mig var att det klokaste nog vore att ringa exet och säga åt honom hur han borde deklarera så han gör samma avdrag som jag och inte glömmer hälften. För om han gör det så kommer jag kanske behöva förklara mig för skatteverket för att han är en jäkla slarver. Men eftersom det är en av hans många många dåliga sidor numera så skulle jag helst slippa det där samtalet och sköta min ekonomi själv.

Hur tänkte du själv när du hoppar på och anklagar någon utan att veta vad du snackar om?

Har du inget att dölja spelar det ju ingen roll att de granskar, du behöver ju inte ha med exet att göra för det
  • Anonym (ts)
    möjligt skrev 2019-04-02 21:53:03 följande:

Har du inget att dölja spelar det ju ingen roll att de granskar, du behöver ju inte ha med exet att göra för det

Nej kanske inte. Det känns lite obehagligt och framförallt bökigt bara.
  • möjligt
    Anonym (ts) skrev 2019-04-02 22:04:53 följande:

Nej kanske inte. Det känns lite obehagligt och framförallt bökigt bara.

Tja där är ju tre alternativ

Inkludera avdragen

Skippa avdragen och förlora pengar

Vara mamma till exet och hjälpa honom deklarera

Vet ju vad jag hade valt om jag inte hade en super relation till mitt ex ????
  • Anonym (ts)
    möjligt skrev 2019-04-02 22:11:18 följande:

Tja där är ju tre alternativ

Inkludera avdragen

Skippa avdragen och förlora pengar

Vara mamma till exet och hjälpa honom deklarera

Vet ju vad jag hade valt om jag inte hade en super relation till mitt ex ????

Jo, du har helt rätt. Jag har gjort klart allt nu, deklarationen ska få ligga och mogna till i morgon så skickar jag iväg den då.
  • möjligt
    Anonym (ts) skrev 2019-04-02 22:18:13 följande:

Jo, du har helt rätt. Jag har gjort klart allt nu, deklarationen ska få ligga och mogna till i morgon så skickar jag iväg den då.

Granskar de och kommer med frågan får du väl säga som det är att ditt ex är en slarvig idiot :)
Svar på tråden Samgranskar skatteverket deklarationer?