• Anonym (Orolig moster)

Väntar barn utomlands med hjärtfel.

Jag är moster till en fantastisk tjej som bor i USA sedan hon var 14. Hon har amerikanskt medborgarskap sedan födseln men båda föräldrarna är svenskar (den ena hade dubbelt medborgarskap).

Nu är hon gravid och hon och hennes sambo är så klart överlyckliga! Hennes familj har haft lite problem med hälsan de senaste åren och därför har hela familjens kassa tömts ganska så rejält för att betala för läkarvård (livsnödvändiga operationer tex). Men de skulle kunna klara det, men förra veckan fick de veta att barnet eventuellt har hål i hjärtat. 

Min fråga är nu, kan de flytta till Sverige och skriva sig här, och föda barnet här med den läkarvården som då sedan behövs och på så sätt slippas sättas i livslånga skulder?

Någon som vet om man kan göra så? Barnet beräknas i slutet av sommaren så inte jättemycket tid att hoppa på... Boende skulle jag lösa åt henne, men skulle hon kunna få vård till sitt barn utan att bli bankrupt? Skulle hon kunna få någon form av inkomst för att klara det nödvändigaste? Skulle hennes sambo få bo i Sverige under perioden vi snackar om? Hur lång tid tar det tror ni med operationer osv innan de kan åka hem igen? 

Så orolig hur det skall gå........

• Svar på tråden Väntar barn utomlands med hjärtfel.
  • EnglandsSvenskan

Operationen gör de säkert med en gång men sedan vet väl ingen hur lång tid det tar innan bebisen kan flyga. Dessutom kommer de ju att behöva skaffa pass efter operationen. Jag vet inte hur lång tid det tar i Sverige när det är första passet. Här har det 6-8 veckor. Ibland längre, ibland kortare. 

• Anonym (Orolig moster)
    EnglandsSvenskan skrev 2019-03-29 19:51:47 följande:

Är hon svensk? Är pappan svensk eller ska han komma på turistvisum? Har hon inte health insurance i USA? 

Även med health insurance kostar det multum... helt sjukt hur dyrt det är med vård där över....

Pappan är som amerikan, undrar som sagt om han skulle få vara här och i såfall på vilka premisser. Antar att han inte får jobba. Men får han vara här är det ett steg framåt.
  • Anonym (Anonym)

Om hon själv har svenskt medborgarskap så kan hon ju i princip resa in närsomhelst och gå till Skatteverket och folkbokföra sig hos dig. Då är hon mao bosatt i Sverige och har rätt till sjukvården. Är hon inte medborgare i landet så får hon ansöka om det isåfall men då är kravet att hon ska ha bosättningsavsikt och bo här, sen finns det vissa regler som hanterar personer som har svensk påbrå men det kan hon kolla upp på migrationsverkets hemsida. Hennes man som amerikansk medborgare är viseringsfri i tre månader och får vistas här under den tiden utan tillstånd, vill han söka om längre tillstånd än så då ska hon vara bosatt här, ha bostad och vara försörjningsskyldig för honom. Det tillståndet ska han söka från hemlandet och inte efter inresa i Sverige. :)

• EnglandsSvenskan

Nu har jag inte kollat upp exakta regler med alla flygbolag men jag tror att man generellt får flyga från USA till Europa fram till vecka 32 om ens läkare bedömer att det inte är en högrisk-graviditet. 

Ponera att hon och hennes man kommer i vecka 31 och att hon då har ca 10 veckor kvar till förlossning (går oftast över tiden lite som förstagångsföderska). Det är 70 dagar. Det betyder att mannen bara får stanna 20 dagar efter förlossningen. Antar att de även har jobb i USA, skulle de få tjänstledigt? Hur mycket förlorar de i så fall på att gå utan inkomst i tre månader? Låt oss säga att de inte är några höginkomsttagare utan tjänar tillsammans 5000 dollar per månad. Skulle deras barns operation kosta mycket mer än 15 000 dollar? Om inte så är det ju så klart inte värt att komma till Sverige för detta. 

Jag födde mitt första barn i ett annat europeiskt land (inte England) och valde ett privat sjukhus. Kejsarsnitt samt 7 dagars eftervård med privatrum på sjukhuset kostade strax över 10 000 euro. Då har staten alltså inte gått in och betalat en enda euro. Jag vet inte hur länge man måste stanna på sjukhus med en bebis som har opererat hjärta men det kanske går att använda som någon slags jämförelse i alla fall. 

• Fenugreek

Beroende på typ av hjärtfel dvs om det inte är ett mkt allvarligt fel så opererar man inte direkt utan väntar oftast ett par månader eller tom år då en del hål kan växa igen av sig själva. Jag är sjuksköterska och har jobbat med många av dessa barn på NICU dvs neonatal där de sjukaste barnen hamnar efter födaseln.

Om föräldrarna är låginkomsttagare kommer barnet ha rätt till Medicaid och då blir sjukvården gratis eller kraftigt subventionerad.

Jag bor själv i USA och har fött tre barn här med privat hälsoförsäkring och vet hur dyrt det kan bli även med hälsoförsäkring,men nästan med alla försäkringar kommer man upp i ett sk tak där försäkringen tillslut betalar all sjukvård för resten av året. Man kommer nästan alltid upp i det sk taket efter tex en förlossning eller operation. Så mitt råd är att de ändå stannar och föder barnet här i USA.

• Tow2Mater
    Fenugreek skrev 2019-03-31 16:10:42 följande:

Beroende på typ av hjärtfel dvs om det inte är ett mkt allvarligt fel så opererar man inte direkt utan väntar oftast ett par månader eller tom år då en del hål kan växa igen av sig själva. Jag är sjuksköterska och har jobbat med många av dessa barn på NICU dvs neonatal där de sjukaste barnen hamnar efter födaseln.

Om föräldrarna är låginkomsttagare kommer barnet ha rätt till Medicaid och då blir sjukvården gratis eller kraftigt subventionerad.

Jag bor själv i USA och har fött tre barn här med privat hälsoförsäkring och vet hur dyrt det kan bli även med hälsoförsäkring,men nästan med alla försäkringar kommer man upp i ett sk tak där försäkringen tillslut betalar all sjukvård för resten av året. Man kommer nästan alltid upp i det sk taket efter tex en förlossning eller operation. Så mitt råd är att de ändå stannar och föder barnet här i USA.

Ja precis. Jag gissar maxtalet inte är storre än vad tre flygbiljetter idag kostar till Sverige, ca 5-6000 dollar.

TS vad säger din forsäkring?
  • Anonym (jumjum)

Är mamman svensk medborgade också? För är man inte medborgare i sverige så får man inte gratis vård här utan får betala kostnaden själv. Frågan är ju då om det verkligen blir billigare här än vad det blir i USA?

Svar på tråden Väntar barn utomlands med hjärtfel.