• Anonym (L)

Om man vet att ett barn blir slaget hemma

Om man i roll som lärare vet att ens åttaåriga elev blir slagen hemma, är man då skyldig enligt lagen att anmäla detta?

• Svar på tråden Om man vet att ett barn blir slaget hemma
  • minst

Ja. På skolverkets hemsida kan man läsa följande: "Alla som arbetar inom skola, polis, hälso- och sjukvård är skyldiga enligt att anmäla om det finns misstanke om att ett barn upp till 18 år far illa eller riskerar att fara illa. För barnet som drabbas kan det vara livsavgörande att dessa personer tar sin anmälningsplikt på största allvar och fullföljer den."

• Anonym (Pedagog)

Om du nu är lärare så borde du veta att att du är skyldig att anmäla misstanke. Anmäl genast.

• Anonym (L)
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-03-28 20:30:27 följande:

Om du nu är lärare så borde du veta att att du är skyldig att anmäla misstanke. Anmäl genast.

Jag är inte lärare, men känner en lärare i den sitsen som inte anmält.
  • Anonym (Ja)

H*n är skyldig att anmäla. Det är tjänstefel att inte göra det.

• Anonym (Soc.)

Ja ja ja ja

Utan undantag...

• Anonym (h)
    Anonym (L) skrev 2019-03-28 20:25:20 följande:

Om man i roll som lärare vet att ens åttaåriga elev blir slagen hemma, är man då skyldig enligt lagen att anmäla detta?

Ja det är man. observera att det räcker med misstanke.
  • Anonym (.)

Självklart är läraren skyldig att anmäla. Är du säker på att denne inte gjort det? Jag hoppas du har anmält i alla fall, så inte den stackars 8-åringen har två vuxna i närheten som känner till det utan att agera..

• Betty Boop

Det brukar inte vara läraren själv som anmäler. Läraren kan anmäla sina misstankar till elevhälsa eller rektor och de i sin tur gör anmälan. Självklart kan läraren anmäla själv också men det brukar vara skolan som står bakom anmälan.

• Anonym (lärare)
    Anonym (L) skrev 2019-03-28 20:33:52 följande:
    Jag är inte lärare, men känner en lärare i den sitsen som inte anmält.
    läraren pratar med sin chef och sen brukar skolans kurator skriva ihop en anmälan. 
  • Anonym (Anmäl!)

Man är skyldig enligt lag att anmäla ja!

Svar på tråden Om man vet att ett barn blir slaget hemma