Kan jag ha ADHD/ADD?
Hej på er!
Jag skriver här för att få lite vägledning, stöd och kanske råd. Jag får ursäkta på förhand om detta ligger i fel kategori, om det redan finns liknande trådar eller om inlägget blir för långt.
Men jag har ingen jag kan vända mig som skulle förstå mina problem eller symtom.
Iallafall.. Jag har sedan barn vetat att jag inte riktigt är som alla andra, jag har alltid varit en velig person som aldrig riktigt vetat vad jag vill, om jag ska välja antingen eller så vill jag oftast (nästan alltid) att någon annan väljer åt mig.
Alltid har jag haft svårigheter med att sätta igång med grejer, speciellt hushållssysslor, som exempelvis disk, vika tvätt och ibland även duscha. Har dock alltid skött min hygien, men att ta sig till duschen är ibland svårt..
Jag har en väldigt låg uthållighet rent mentalt, som liten var jag rätt duktig på att lyssna om det var intressant, men idag är även det svårt, jag klarar inte av att läsa flera sidor ur en bok utan måste hela tiden läsa om varje mening, jag kan inte se en film utan att tappa koncentrationen.
Jag är VÄLDIGT lättdistraherad, jag klarar inte av att det låter från badrummet, att klockan tickar eller prata med någon och sen höra att det är några andra som pratar med varandra lite längre bort.
Plus att jag är extremt ljudkänslig, kalla mig barnslig om ni vill men jag har faktiskt öronproppar på mig när jag går på konsert, ska arbeta i höga ljudtoner mm.
Jag är väldigt glömsk av mig och kan glömma bort vad en person just sagt.. Detta är otroligt frustrerande, speciellt på jobbet.
Jag sover ganska mycket, så fort jag har varit ute och gjort något som är psykiskt ansträngande måste jag koppla av genom att sova, på så sätt känns det som min inre motor får slappna av.
Jag går på antideppressiva och svag sömntablett mot oro på kvällen.
Dessa är bara några sätt som jag anser är svårigheter.
Vad tror ni ? Kan det vara ADD eller någon annan diagnos?