• Nypappa

Hälsa på familj och vänner

Jag och min sambo är lite oense. Jag jobbar 100% och hon är mammaledig. Jag är hemma all tid för utom då jag jobbar och spenderar med familjen som består av min sambo och vår 9 månaders dotter.

Min sambo träffar sin familj och vänner då jagr på jobbet. Jag föreslog att jag ville ta med dottern till min bror och brorson som bor 4h bilresa bort. Tänkte ta ledigt och åka upp bara dottern och jag för att stärka banden mellan oss och hon får träffa sin kusin.

Men min sambo menar att det inte går då hon är är mamma.

Jag förstår inte skillnaden att hon träffar sin familj på hennes sida när jag jobbar mot att vi åker och träffar min familj.

Eller har hon rätt so säger att man inte kan åka iväg någon dag som pappa? Samtliga. 9 månader har jag varit närvarande i dotterns liv och det är inga konstigheter med matning eller när hon ska sova ocv eller ha dlar det om att hon inte kan släppa kontrollen.

Hoppas på lite kloka tankar från föräldrar

• Svar på tråden Hälsa på familj och vänner
  • Tow2Mater

När ska du vara fl-ledig TS? Du kan ju säga att då får inte hon ta barnet till sin familj.

• Ms H

Om du menar att ni ska åka över en dag, är det ingen skillnad mot att hon är med barnet en del dag och du är borta. Jag antar att hon varit ifrån barnet ett antal timmar i sträck tidigare, detta blir nästa steg.

Om du tänker dig övernattning är det lite annorlunda mot att de träffar hennes familj på dagtid.

• Sommarskuggan

Men ta med tjejen. Nu är ni en familj och bebisen är ingen ägodel som man kan göra vad man vill med. 8 timmar i bil med en liten medan du kör är inte roligt för varken dig eller bebis. Inte många som släpper iväg sina små bebisar så lång tid heller, speciellt inte om hon är främsta anknytningspersonen.

• Amla07
    Sommarskuggan skrev 2019-03-11 08:20:21 följande:

Men ta med tjejen. Nu är ni en familj och bebisen är ingen ägodel som man kan göra vad man vill med. 8 timmar i bil med en liten medan du kör är inte roligt för varken dig eller bebis. Inte många som släpper iväg sina små bebisar så lång tid heller, speciellt inte om hon är främsta anknytningspersonen.

Instämmer! När vår dotter var 9 månader började hon gråta otröstligt när jag (mamman) varit borta i 4-5 timmar, det var max vad hon klarade. Sedan följde ett par traumatiska timmar av konstant snuttande.
  • ankans

För att mamman är den primära anknytningspersonen. Vid 8-9 månader har bebisar sin första stora separationsfas och att då ta med henne en hel dag kan kännas fruktansvärt för bebisen och lämna djupa spår samt ge henne en otrygg anknytning. Tiden upplevs på ett helt annat sätt för så små barn. Även om mamman inte ammar behöver bebisen kanske hennes doft/närhet osv. Om du dessutom har jobbat heltid så är mamman den bebisen är mest van vid. Inget konstigt med det.

Klart ni ska åka alla 3 i så fall!

• erikaABC

Nej att köra ensam med en så liten i åtta timmar skulle jag inte göra. Vem ska trösta henne när hon skriker? Om du tappar fokus på bilkörningen är det livsfarligt. Det blir inte kul för dig eller barnet om hon skriker sig igenom bilresan och du är ensam.

• Poolskötaren

Du är säkert som du säger en närvarande, trygg och kärleksfull pappa.

En 9 månaders liten plutt som är med sin mamma alla dygnets timmar kan uppleva en sådan separation som enormt traumatisk. Hur mycket du som pappa än är där.

Under bilresan på fyra x två timmar, hur har du tänkt att praktiskt kunna ta hand om hennes behov samtidigt som du på ett säkert sätt ska kunna köra bilen samt hålla dig vaken och allert? Då har ju en hel dag gått bara till resan i bil.

Du har väl inte redan tänkt på övernattning? Det skulle vara ganska grymt mot bebisen om hon är van vid mammas närhet.

Planera och åk alla tre, mamman kan göra något för sig själv några timmar medan du tillbringar tid själv med dottern och din bror och brorson. Sen kommer mamma och är där igen. Nöjd mamma och nöjd bebis.

Själv lämnade jag inte min lilla tjej mer än några timmar då och då förrän hon var över året. Självklart hade pappan henne för sig själv och det var inga problem. Men jag var alltid i närheten och ibland räckte det att jag visade mig några minuter och sen var hon nöjd igen.

Idag är hon 11 år och ibland är mamma bäst och ibland pappa. Det beror lite på vad det gäller för frågor som uppkommer. Men både mamma och pappa står för trygghet och kärlek.

Spara in på ledsamhet och anknytningsproblem och åk alla tre tillsammans.

• Trädgårdsland

Du har fått flera kloka svar, kan inte annat än instämma : åk alla tre!

Om mamman tar ut FP så ska hon dessutom vara den som vårdar barnet. Några timmar är ok, men att ta ut FP samma dagar som du reser bort med barnet är inte ok. För jag gissar att du planerade en flera dagars tripp? Ingen låter väl en 9 månaders bebis sitta i bilen 8 timmar för ett besök som bara sträcker sig över typ 3-4 timmar?

• Nypappa
    Spagettimonstret skrev 2019-03-11 00:23:07 följande:

Varför åker ni inte alla tre?

Hon vill inte åka. Sedan tänker jag att om några månader ska dottern skolas in på dagis. Hon är van att åka bil och vi gör alltid många pauser
  • Sommarskuggan
    Nypappa skrev 2019-03-11 12:34:52 följande:

Hon vill inte åka. Sedan tänker jag att om några månader ska dottern skolas in på dagis. Hon är van att åka bil och vi gör alltid många pauser

Du vill inte resa och skapa relationer för dotterns skull. Utan du gör det bara för din egna skull. Så du borde gott vänta tills dottern har blivit lite äldre. Innan dess så kan du åka dit själv.
  • Amla07

Tycker du ska lyssna på mamman istället för att tänka att hon har ett kontrollbehov. Låter som en maktkamp mellan er. Kan inte din bror och brorsbarn komma och besöka er istället? Att köra själv i åtta timmar med en 9- månaders som blir varm, trött i ryggen, saknar mamma, blir hungrig, kissar och bajsar när man minst anar det är dömt att misslyckas och bli en jobbig erfarenhet för alla inblandade.

Svar på tråden Hälsa på familj och vänner