Annafa skrev 2019-03-10 19:15:12 följande:
Tack för svar, jag har inget emot om hon skulle tassa in sen på natten men hade gärna velat få in rutin att börja sova i egen säng.
Jag tänker att om bebis samsover kommer hon aldrig vilja sova i eget rum om hon ser att det mindre syskonet får sova i vår säng. Att lär hon sig sova (eller åtminstone somna in) i egen säng nu är det lättare än att försöka göra det om 2år när det är jobbigt på riktigt med 2 stora barn i samma säng. Tänker kanske lite väl långsiktigt..
Då vår dotter sov otroligt dåligt första 2 åren fick min sambo sova i eget rum för att kunna jobba, ett tag körde vi varannan natt när jag också jobbade. När vi nu äntligen sover tillsammans igen känns det så jobbigt att vi ska dela upp oss igen :(
När vi fick vårt andra barn fick äldsta börja sova i egen säng efter att vi vaknade av att han log ovanpå sin nya lillasyster. Han hade rullat i sömnen och brukade göra det därför kunde han inte ligga på en kant. Vi nattade honom i vår säng och la över honom i sin när han somnat.
När vi gick tredje sov bebisen och mellan barnet i vår säng. De rör sig inte så mycket och mellan flickan är mörkrädd och blir ledsen om hon vaknar utan oss på natten, räcker med att vi är i vardagsrummet. Så alltid två barn i sängen, just nu. För det är vad barnen behöver. När vi valde att skaffa barn valde vi också att offra en del, självklart inte allt, men en del av vår bekvämlighet. Och sömnen och sängen är ofta en av de bekvämligheter vi behöver lägga lite åt sidan några år.
Passa på att njut av att dina barn vill vara nära dig. En dag kommer de inte VILJA ligga i samma säng dom er. Småbarns perioden är tuff, intensiv, härlig och kort. Försök att hitta njutning i det du kan.
Och inget fel med att tänka långsiktigt. Det är ju jätte bra för fina barn att de har en mamma som reflekterar över vad som i långa loppet är bäst för barnen och familjen.