• crazycatlady420

bli försörjd av pojkvän.

Hej alla! Jag och min pojkvän har varit tillsamans i 4 år. Han har ryskt påbrå och vill nu flytta till st petersburg. Jag jobbar på med mitt i sverige men nu är problemet att han vill ha med mig till ryssland. Jag älskar hnm men samtidigt vet jag inte om jag vill följa med. Han kommer ha råd att försörja mig från sitt jobb i ryssland och jag behöver inte göra något. Men fan det går ju emot mina principer. 
    Ni som har blivit försörjda av era partners hur va det, blev det konflikter etc?

• Svar på tråden bli försörjd av pojkvän.
  • äldreochklokare

Vill du ens flytta till Ryssland då? Det är väl fråga 1. 

• hellothere87

Tänk på att det inte handlar om din försörjning, utan även hur det kommer påverka din pension.

• Jw83

Du bör tänka på din pension. Du bär också fundera över om du vill bo i ett land som Ryssland. Vill du ha barn? Isåfall bör du stanna i Sverige. I Ryssland finns inte alls samma möjligheter för ett barn. Om ni skulle separera med ett barn så ligger du riktigt risigt till.

• Pilsner

Om du vill testa ett tag så kan du plugga svensk universitetsutbildning på långdistans. Då slipper du bli sysslolös på dagarna, och gör något vettigt med tiden.

• Aliona

Jag har båda blivit försörjd (hade lite inkomst själv) och försörjt partner och har dessutom bott i Ryssland med min partner! Du är välkommen att pm:a mig om du vill!

Generellt är det en dålig idé att bli försörjd av sin pojkvän/flickvän. Man blir ekonomiskt beroende och förhållandet blir ojämlikt. Värsta tänkbara scenariot är ju att han börjar bete sig illa mot dig och du är ensam i främmandr land utan egen inkomst. Dessutom skapar det osäkerhet. Vad händer om han blir sjuk? Skadar sig? Vad händer om det tar slut och du står där arbetslös och utan pengar? Något samboavtal gäller inte eftersom ni bor i Ryssland.

Jag tycker absolut att du kan följa med honom, men se till att ta hand om dig själv! Det finns utmärkta kurser i ryska på Dalarna högskola som du kan läsa på distans och ta studiemedel för och få lite egen inkomst. Eller du kan passa på att läsa annan utbildning på distans. Se till att snabbt få egna kontakter och vänner där. Att få jobb i Ryssland är inte lätt för utlänningar, men försök! Det är bättre att ha ett eget jobb, ett eget sammanhang och en egen inkomst, även om du inte tjänar så mycket.

Talar du ryska? Har du bott utomlands tidigare? Har du varit i St Petersburg? Det är jättespännande men väldigt påfrestande att bo utomlands, i synnerhet om du inte har något eget, och det går lätt ut över förhållandet.

I övrigt har Ryssland en hel del negativt, men också massa positivt. Jag stortrivdes där och vi pratar om att flytta tillbaka. StP är en underbar stad!

• crazycatlady420

Jag kan absolut tänka mig att flytta dit men absolut inte bo där under en längre tid, usch. 
    nej men det stora problemet är att han vill göra slut om inte jag flyttar med hnm? men det är ju såklart inget jag vill heller. Jag kan ingen ryska och är jurist i sverige så den utbildningen brister såklart där också :/

• Spagettimonstret
    crazycatlady420 skrev 2019-03-06 23:11:41 följande:

Jag kan absolut tänka mig att flytta dit men absolut inte bo där under en längre tid, usch. 
    nej men det stora problemet är att han vill göra slut om inte jag flyttar med hnm? men det är ju såklart inget jag vill heller. Jag kan ingen ryska och är jurist i sverige så den utbildningen brister såklart där också :/

Det låter inte som ett särskilt stabilt förhållande om han tänker göra slut ifall du inte går med på att vända upp och ned på ditt liv för honom. Tänk dig för noga innan du sätter dig i en beroendesituation till honom.
  • Aliona

Då ska du naturligtvis inte göra det. Med den inställningen kommer det aldrig att funka för dig att bo i Ryssland och utan ryska blir det också väldigt svårt.

Är det så att han vill flytta men inte ha ett distansförhållande? I så fall förstår jag honom. Du ska inte behöva bryta upp hemifrån om du inte vill men han ska heller inte behöva hållas tillbaka av dig. Låt honom gå, så hittar du nog någon som har framtidsplaner mer i fas med dina.
  • K Kalle
    crazycatlady420 skrev 2019-03-06 15:25:49 följande:

Hej alla! Jag och min pojkvän har varit tillsamans i 4 år. Han har ryskt påbrå och vill nu flytta till st petersburg. Jag jobbar på med mitt i sverige men nu är problemet att han vill ha med mig till ryssland. Jag älskar hnm men samtidigt vet jag inte om jag vill följa med. Han kommer ha råd att försörja mig från sitt jobb i ryssland och jag behöver inte göra något. Men fan det går ju emot mina principer. 
    Ni som har blivit försörjda av era partners hur va det, blev det konflikter etc?

Usch, gör inte detta! Kvinnor är knappt vatten värda där. Ingen jämställdhet över huvud taget. Fy. Om det skulle ta slut vad gör du då? Du har inga rättigheter alls då.
  • Tintin i Amerika

Det är riktigt riktigt allvarligt om han sagt som du påstår att han vill göra slut om du inte följer med! Är du dum på riktigt att du ens vill vara med honom???
    Starka självständiga kvinnor låter sig aldrig förnedras vilket tyvärr du inte verkar vara just nu. Men du kan bli om du vill en sådan stark kvinna. Vill du det???
    Följ inte med då och sätt värde på dig själv och vad du vill av ditt liv!
  • CitronTulo

Så han tänker flytta, oavsett om du följer med eller inte mao?? Låter ju inte som att han prioriterar ert förhållande särskilt högt!

• Spagettimonstret
    K Kalle skrev 2019-03-07 08:09:35 följande:
    Usch, gör inte detta! Kvinnor är knappt vatten värda där. Ingen jämställdhet över huvud taget. Fy. Om det skulle ta slut vad gör du då? Du har inga rättigheter alls då.
    Nu överdriver du.
  • crazycatlady420
    Tintin i Amerika skrev 2019-03-07 15:04:19 följande:
    Det är riktigt riktigt allvarligt om han sagt som du påstår att han vill göra slut om du inte följer med! Är du dum på riktigt att du ens vill vara med honom???
    Starka självständiga kvinnor låter sig aldrig förnedras vilket tyvärr du inte verkar vara just nu. Men du kan bli om du vill en sådan stark kvinna. Vill du det???
    Följ inte med då och sätt värde på dig själv och vad du vill av ditt liv!
    Fast hur förnedras jag? Självklart kan jag förstå honom att det inte är optimalt att ha långdistans, jag har ett värde på mig själv och vet vad jag vill med mitt liv? Man måste ju kunna föra en diskussion med sin partner om att flytta, det betyder inte att jag går runt i koppel gud-
  • äldreochklokare

jag hade verkligen tvekat om det är så där. 
Svar på tråden bli försörjd av pojkvän.