Jemp skrev 2019-03-06 10:03:32 följande:
Jag har alltid haft med tak men utan dörr. Det har funkat bra, men nämnas bör är att det ofta är en av de första sakerna som rekommenderas att ta bort om katten börjar kissa utanför etc, dvs det är ganska vanligt att de inte tycker om tak.
Likaså "borde" de (instinktivt) föredra sand men många funkar ju fint på pellets också. Där skulle jag rekommendera att ha samma som katthemmet till en början. Everclean är oslagbart enligt mig men miljösamvetet är sugen på att testa träbaserad sand.
Tillräckligt stor låda (minst en), kattmat med högt köttinnehåll (jag ger mjau blötmat och acana torrfoder. Torrt är smidigt men blötmat nyttigare eftersom katter generellt är dåliga på att dricka och njurproblem är vanligt).
Klösträd och berikning är du ju inne på vilket är jättebra :) många bra idéer finns på tex kattstatus.se
Och kastrera, försäkra och märk katten, om det nu fortfarande finns katthem som inte gör det innan.
Tack snälla! Ja, det är ju smart att ha samma sand/pellets som katthemmet om vi skaffar katt därifrån!
Minst en låda? Räcker det inte med en kattlåda till en katt menar du? Tänkte ha en stor kattlåda ståendes inne på vår toalett, men behövs det fler får jag skaffa det.
Mina favoritlådor av dem jag tittat på är Dogman Professional som är rektangulär 50x40cm och Figaro Kattlåda som är oval 55x48,5. De ser stora och bra ut om katten vill få svänga runt och gräva lite. Men jag har även kollat på ett par stycken med tak på och funderar fortfarande...
Jag ska kolla på Everclean och snacka med katthemmet om vad de har. Jag vill ha något bra men helst inte för dyrt i längden såklart.
Mjau blötmat har jag hört är bra, hur ofta ger du det?
Acana torrfoder ska jag också kolla på, jag har läst om det där med att det ska vara högt köttinnehåll och att man ska tänka på kattens njurar så även torrfodret måste ju vara bra. Det verkar finnas torrfoder som är extra bra för långhåriga katter med hårbollar i magen och för innekatter och äldre katter...och allt möjligt!
Tack för tipset om
kattstatus.se! Ska kolla där idag!
Jag tror att det är lag på att en katt inte får lämna katthemmet utan att vara kastrerad, vaccinerad och märkt. Försäkring återstår att skaffa antar jag, om man inte kan ta över en försäkring som redan finns kanske... Mycket att tänka på, och jag vill att allt ska bli så bra som möjligt för katten!