Mascaraklumpar skrev 2019-02-26 16:21:35 följande:
Det är ett mått på cellsönderfall, och ett för högt värde tyder alltså på att fler celler i kroppen går sönder per tidsenhet än vad som är normalt. Tyvärr säger detta prov på egen hand inget om vad som är fel eller vilka celler det är som är påverkade, men tillsammans med andra fynd kan provet vara av värde.
Något man ska komma ihåg är att alla referensintervall sätts så att 95% av den friska befolkningen ska ligga inom dem. Det innebär alltså att även om man är helt frisk, så är det 5% sannolikhet att man får ett avvikande provssvar per prov som tas. Tar man 20 prover så kommer, rent statistiskt, 1 av dem att vara avvikande, tar man 10 prover så är det ca 50% sannolikhet att 1 är avvikande o.s.v. Därför måste man alltid ha hela bilden i åtanke, speciellt när ett prov ligger nära normalgränsen. Uppenbarligen är det något som är fel i ditt fall, men orsaken till dina symptom behöver inte nödvändigtvis ha något att göra med detta provsvar.
Hej det som är så konstigt i mitt fall är att jag har bra prover annars överlag blodprov avföringsprov och m,m och inte ont i magen och hyfsat bra avföring och inte blod i avföring. Men jag hade stora problem med illamående och dålig aptit och viktnedgång för c:a 4-6 veckor sedan men känner mig ganska bra nu iallafall. Men har haft perioder med frossa om fötter och händer och och kördkörltel är också ok och har även gjort en lite rektoskopi på vårdcentralen och min läkare har skrivit i journalen låg risk för alvarligt sjukdom och väntar nu på en skiktröngen av magen och har haft detta elände i c:a 9 veckor. Men det är klart att man är orolig för något alvarligt fast det mesta ser bra ut och den stora frågan när släpper detta och även gjort gastroskopi på magen och det såg bra ut?