• Xearas

Semester i samband med BF

Jag behöver råd i försäkringskassan-djungeln. Jag är beräknad den 21 augusti med första barnet. Jag och min man har båda fast anställning. Jag har 6 veckor semester att ta ut, och tänkte att jag kan ta ut den 4-5 veckor innan BF och sedan ha semesterlönen i ett par veckor efter BF för att spara på föräldradagarna. Kan man göra så? Finns det några smidiga knep att tänka på? Vore fantastiskt om mannen kan ta ut lite semester efter sina två pappaveckor så att vi får mer tid tillsammans, men det är ju så svårt att veta när bebis vill titta ut. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Semester i samband med BF
  • Anotherone

Det kan du absolut och sen spelar det ju ingen direkt roll när under din ledighet barnet föds. Men du bör kolla hur många semesterdagar du faktiskt har för i år, för föräldraledighet är bara semesterlönegrundande i 120 dagar. Så att du inte blir återbetalningsskyldig sen.

• Xearas
    Anotherone skrev 2019-02-26 09:42:55 följande:

Det kan du absolut och sen spelar det ju ingen direkt roll när under din ledighet barnet föds. Men du bör kolla hur många semesterdagar du faktiskt har för i år, för föräldraledighet är bara semesterlönegrundande i 120 dagar. Så att du inte blir återbetalningsskyldig sen.

Jag trodde att årets semesterdagar var intjänade under föregående år? Men jag har skickat in en fråga till vår lönesupport om detta för att bli lite klokare.

Tycker det är svårt att veta om man kommer behöva sin semester bäst för vila innan BF eller ekonomiskt efter BF. Jag tänker att jag antagligen inte kommer få igenom en sjukskrivning även om grav blir kämpigt, eftersom att jag har kontorsjobb, så vore trevligt med en längre sommarsemester ifall jag blir tung och otymplig.
  • Anotherone
    Xearas skrev 2019-02-26 10:44:54 följande:

Jag trodde att årets semesterdagar var intjänade under föregående år? Men jag har skickat in en fråga till vår lönesupport om detta för att bli lite klokare.

Tycker det är svårt att veta om man kommer behöva sin semester bäst för vila innan BF eller ekonomiskt efter BF. Jag tänker att jag antagligen inte kommer få igenom en sjukskrivning även om grav blir kämpigt, eftersom att jag har kontorsjobb, så vore trevligt med en längre sommarsemester ifall jag blir tung och otymplig.

Så kan det vara , det beror på vilket semesterår ni har.
  • emhu

Jag gjorde så, det var jättebra! Sedan tog min sambo ut två veckor semester efter sina 10 pappadagar. Men det gäller ju att pappans arbetsgivare kan vara flexibel med hans semester :)

• Mrs Green

Jag gjorde också så, det kändes onödigt att ta semester tidigt på sommaren för att sedan jobba in i det sista. Och min man kunde ta 2 veckors semester direkt efter pappadagarna vilket var jätteskönt eftersom jag blev akutsnittade och fortfarande hade lite svårt att göra allt själv efter 2 veckor. 

Svar på tråden Semester i samband med BF