• Busan

Betala halva

Min sambo och jag ska separera. Han har alltid betalat för lånen på ca 8500 och jag har betalat ungefär 3-4000 till honom om jag inte betalt för elräkningen som legat på samma. Jag har stått för matkostnaden och han för ca 1000 av den. Nu när vi bor ihop och inte är ihop så vill han att jag betalar halva boendekostnaden och driftkostnaden. Har han rätt i detta? Jag tjänar 9000 mindre än honom.

• Svar på tråden Betala halva
  • sextiotalist
    Busan skrev 2019-02-25 08:47:12 följande:

Min sambo och jag ska separera. Han har alltid betalat för lånen på ca 8500 och jag har betalat ungefär 3-4000 till honom om jag inte betalt för elräkningen som legat på samma. Jag har stått för matkostnaden och han för ca 1000 av den. Nu när vi bor ihop och inte är ihop så vill han att jag betalar halva boendekostnaden och driftkostnaden. Har han rätt i detta? Jag tjänar 9000 mindre än honom.

Såklart han har rätt att förvänta sig att du betalar halva boendekostnaderna?
    Vänd på det, är det rätt att han ska betala för dig, speciellt när ni inte är ett par längre
  • Ruter

Är ni inte tillsammans längre är det rimligt att ni delar på boende och driftkostnaden. Och sen står var för sig för de egna kostnaderna ni har så som kläder mat telefon m.m

• zemer

Är ni inte tillsammans så ska ni självklart betala hälften var av gemensamma kostnader, och var och en står för sina egna utgifter.

• Ellie

Du skall rimligtvis betala hälften av alla gemensamma kostnader, med undantag för amorteringar, som du inte bör betala (om ni inte gjort upp om att du skall få del av ev vinst vid försäljning). Jag utgår nu från att han står som ensam ägare.
    Det är inte relevant vad du tjänar i sammanhanget.

• Finansen7
    Busan skrev 2019-02-25 08:47:12 följande:

Äger ni häften var av boendet? Eller äger han det? Om han gör det, har ni samboavtal eller får du delar av värdet på boendet om ni bodelar?
  • Busan

Vi båda står på lånen och han ska ta över huslånet.

• sextiotalist
    Busan skrev 2019-02-25 12:41:41 följande:

Då är det väl självklart att ni delar lika, så länge ni bor under samma tak
  • Finansen7
    Busan skrev 2019-02-25 12:41:41 följande:

Då är det självklart att ni delar på kostnaden för lånen (inkl amortering) samt driftkostnader för huset. Mat får väl var och en stå för, jag gissar och hoppas att detta bara är under en övergångsperiod. Ska han ta över lånen görs en "försäljning" av huset och finns det ett övervärde efter att lånen är betalda får du efter avdrag av vinstskatt ut en slant. All amortiering ni gjort hittills och fram till bodelningen kommer öka den summan du får. Det finns ingen logik i att han ska betala mer på lånen/amorteringen för att öka den summan. Det är i princip samma sak som att sätta in x antal kronor på ditt sparkonto. Sitter du trångt till ekonomiskt kanske ni kan minska på amorteringen tills bodelningen är klar. Om det finns utrymme för det.
Svar på tråden Betala halva