Jag kan tyvärr inte tycka om min bonusson
Jag vet att detta är otroligt känsligt och att jag troligtvis kommer få mycket mothugg nu men detta är ett sätt för mig att bearbeta mina känslor och kanske få några råd som kan hjälpa mig. Jag vill börja med att säga att jag vet att att jag också behöver hjälp.
Jag och min man har varit tillsammans i 8 år. Han har en son som va4 5 år när vi träffades. Jag hade också en son som var 5 år då. När vi träffades märkte jag ganska fort att det var stor skillnad på barnen. Min man hade ständiga problem att hålla koll på sin son som ständigt sprang iväg eller fick utbrott. Han slog min son många gånger. Han gav sig ofta på min son helt oprovocerat och han fick ofta rivmärken. Det var på detta vis i flera år, i situationer som exempelvis om min son satte sig i bilen på en plats där hans son ansåg att han skulle sitta så tog han tag i min son och fullkomligt slängde ut honom på marken. Var vi ute någonstans och min son satte sig på en rolig sten kom han och slängde ner honom. Det finns många exempel. Till saken hör att han väger 35 kg mer och är mycket längre.
I skolan har han också i alla år hamnat i situationer där han slagit ner elever. Han blev avstängd från skolan en vecka när han var 12 år.
Vi har nu en liten flicka som är 5 år och han stör sig extremt mycket på henne. Han klagar på henne jämt och säger åt henne att vara tyst när hon sjunger. Han kan även ge sig på och slå till henne ibland. Säger vi till honom skyller han alltid ifrån sig oavsett om det hänt något här hemma eller i skolan. Min man är lugn och pedagogisk och skäller inte på honom men han far i taket direkt och skriker att allt är andras fel.. Han har kallat mig både idiot och dum i huvudet när jag blivit arg och sagt till honom.
Förra veckan hade han skrikit "jävla hora" till en lärare. Han har börjat bli mobbad i skolan och därmed är han ännu mer aggressiv för att han mår dåligt.
Jag har pratat med min man flera gånger om att han behöver hjälp. De har satt in extra resurser i skolan och pojkens föräldrar tycker att det borde räcka. Mamman har sagt att hon inte vill veta vad som är fel på honom så hon vill inte ta honom till BUP.
Han är hos oss varannan helg och lov. Jag får alltid en klump i magen när jag vet att vi tex blir bortbjudna och det är hans helg. Det blir ofta skrik och smäll i dörrar när han retar upp sig på vår lilla. Jag mår inte bra när han är hos oss. Jag drar mig undan.. jag är inte mig själv. Jag är inte avslappnad. Jag känner som en klump inom mig som gör det omöjligt att tex hitta på något med bara honom. Jag vill det helt enkelt inte.. Även om han faktiskt är lugn om man är ensam med honom. Men jag har som en spärr inom mig att jag inte kan. Min man gör saker med bara honom så det är inte där problemet är. Problemet fanns redan innan vi träffades eftersom de uppmärksammade det på förskolan redan när han var ett par år.
Det går inte att prata med honom för han har svårt för att diskutera. Han är yngre i sitt sinne. Jag förstår ju själv att han har något problem. Jag har pratat med min man så många gånger nu och han säger bara att det enda de gör om han får en diagnos är att ge honom massa mediciner och det vill han inte.
Jag känner bara sådan frustration för han behöver verkligen hjälp. Har någon något bra råd till mig? Fråga gärna om ni undrar något över vår situation.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-23 17:13
Kan tillägga att han alltid svarar otrevligt mot vår lilla tjej. Om hon ber honom om något så är det alltid nej, om hon ska ta något så håller han undan det så hon inte når. Om hon vil sitta och kolla när han spelar skriker han det högsta han kan att hon ska ut.