• brallison

Flygresa i v. 25-27

Vi väntar vårt andra barn nu och om allting går bra, så är jag i v. 25 när vi ska åka på semester till Malta och i v. 27 när vi flyger tillbaka. Har ni åkt på semester så pass "sent"? Hur gick det? Med förra barnet åkte vi till Skottland i v. 28-29, men det var en bussresa, så jag kände inga problem alls, men är lite orolig för just flygning.

• Svar på tråden Flygresa i v. 25-27
  • Anonym (En till)

Följer detta, kommer vara i vecka 23 nu när vi åker men har en enorm mage och har såååån foglossning och en 6h flygresa väntar om en och en halv vecka...

• Yemkela

Jag flög till och från London förra veckan, var då i vecka 26. Inga problem, men jag har heller igen foglossning (känner bara om jag burit blivande storasyster mycket) eller andra krämpor. Plus kort flygtur på 2h.

• Anonym (S)

Tänk på att kolla med ditt försäkringsbolag hur långt in i graviditeten de täcker kostnader för sjukvård relaterad till graviditeten ex. vid förtidig förlossning. Det varierar mellan försäkringsbolag, och kostnad för förlossning + neonatalvård för prematur är svindyrt så det är bäst att se till att försäkringen gäller!

• Anonym (Tips)

Några små tips inför flygningen bara...

Använd stödstrumpor och ställ dig upp och gå fram och tillbaka. Sitt inte still hela tiden.

Även om risken inte är skyhög för blodproppar så är risken betydligt större än om du inte flyger.

Men annars borde det inte vara nå problem med att flyga :)

• Anonym (..)

Jag kommer att vara i vecka 28+4 när vi reser i slutet av mars har dessutom ganska mycket foglossning så är lite nervös att sitta i samma ställning i 6 timmar

• brallison
    Anonym (S) skrev 2019-02-21 15:05:31 följande:

Tänk på att kolla med ditt försäkringsbolag hur långt in i graviditeten de täcker kostnader för sjukvård relaterad till graviditeten ex. vid förtidig förlossning. Det varierar mellan försäkringsbolag, och kostnad för förlossning + neonatalvård för prematur är svindyrt så det är bäst att se till att försäkringen gäller!

Just det - nu minns jag att förra gången när vi åkte till Skottland, så köptev jag till en gravid reseförsäkring. Tack för påminnelse!
  • brallison
    Yemkela skrev 2019-02-21 15:01:03 följande:

Jag flög till och från London förra veckan, var då i vecka 26. Inga problem, men jag har heller igen foglossning (känner bara om jag burit blivande storasyster mycket) eller andra krämpor. Plus kort flygtur på 2h.

Ja, blir det foglossning eller liknande problem, så avstår vi från resan antagligen, men håller tummarna att det går som förra gången då jag knappt känt nånting under hela graviditetenFlört
  • Anonym (L)

Tjejer kolla in länken jag skickade, flygbolag kan neka en resa om man inte följer deras bestämmelser

• brallison
    Anonym (L) skrev 2019-02-22 08:30:34 följande:

Tjejer kolla in länken jag skickade, flygbolag kan neka en resa om man inte följer deras bestämmelser

Vi ska flyga med Ryanair och där begär de ett intyg från barnmorska/läkare fr o m vecka 28, så på så sätt klarar vi ossFlört
  • Anonym (L)
    brallison skrev 2019-02-22 08:44:34 följande:

Vi ska flyga med Ryanair och där begär de ett intyg från barnmorska/läkare fr o m vecka 28, så på så sätt klarar vi oss

Vad skönt :)
  • Anonym (...)
    brallison skrev 2019-02-22 08:44:34 följande:
    Vi ska flyga med Ryanair och där begär de ett intyg från barnmorska/läkare fr o m vecka 28, så på så sätt klarar vi ossFlört
    Men du måste kolla din hemförsäkring! Ofta täcker inte hemförsäkringen förlossning utomlands efter v 26.
  • brallison
    Anonym (...) skrev 2019-02-22 12:42:12 följande:
    Men du måste kolla din hemförsäkring! Ofta täcker inte hemförsäkringen förlossning utomlands efter v 26.
    Säkert inte, just därför förra gången har vi köpt till en speciell gravid reseförsäkring.
  • Anonym (..)
    brallison skrev 2019-02-22 13:14:23 följande:

Säkert inte, just därför förra gången har vi köpt till en speciell gravid reseförsäkring.

Till vecka 28 brukar försäkringarna täcka därefter är det svårt att hitta någon som vill försäkra
  • LejonSa

Vi reste till New York. Jag var i va 24 när vi åkte och hem i v 28 typ. Gick bra. Stödstrumpor. Dricka mkt vatten på planet och röra sig lite då o då Köpte till extra försäkring. Trots att försäkringen räcker upp till v 28.

Svar på tråden Flygresa i v. 25-27