• Anonym (Oroligsjäl)

Klump i halsen

Som rubriken lyder har jag en jäkla klump i halsen som vägrar ge med sig och är väldigt jobbigt.

Lider av ångest problem sedan länge tbx men är under kontroll, även reflux finns med i historien.

Så orsakerna finns där.

Men som den hypokondriker man blivit så är det jävligt jobbigt att ha och all fokus går till den hela tiden.

Så det känns som en klump i halsen och det liksom känns när man sväljer typ som en slemklump som inte går att svälja ner.

Tankarna går givetvis till allt ifrån cancer till hjärtproblem och stressen tar vid.

Även spänningar i halsen finns känns nästan som man har en krage runt halsen så det är väldigt jobbigt att bara sänka ner hakan och blir lite kvävningskänsla av det hela.

Någon eller några som känner igen detta och har lugna besked eller som bara vill byta tankar?

Man 36 år förövrigt.

• Svar på tråden Klump i halsen
  • spjuver

Jag mår också så här och har gjort i ett par dagar. Det är fruktansvärt. Tips på vad man kan göra åt det mottages tacksamt.

• Triillian

Ja det är ingen rolig känsla, hoppas ditt går över snabbt spjuver. 

Efter 2 besök på akuten (då jag knappt kunde andas, troligen panikattack) och ett besök på ÖNH så fick jag diagnos globuskänsla. En diffus känsla av klump/stramande känsla I halsen troligen orsakad av stress/ångest. 

Man kan testa ta typ Omeprazol för ibland är det orsakat av sura uppstötningar. 

Jag googlade och hittade lite övningar på Youtube, avslappningsövningar och stretchövningar för nacke hals vilket hjälpte till viss del. Märkte även att symtomen lättade när jag tränade. 

Men ja, vissa dagar håller jag på att bli galen på känslan i halsen.  

• Triillian

Kan tillägga att jag fått en remiss för gastroskopi nu också. F ö har ingen av de läkare jag besökt hittat något avvikande. ÖNH läkaren gick tom ner med en slang via näsan och tittade. 

Svar på tråden Klump i halsen