• Anonym (Undrande)

Måste jag berätta för försäkringskassan att jag har fått ut pengar på min försäkring?

Jag ska på ett möte med försäkringskassan nästa vecka där jag ska få svara på 50 frågor om min arbetsförmåga, mitt sociala liv o även om min ekonomi.
    Jag förstår inte varför jag måste svara på privata frågor o har fått veta att jag inte behöver svara på frågor om mitt privatliv...alltså relationer med familjen osv.

Däremot var det en som sa att jag måste berätta om min ekonomi, någon som vet om jag verkligen måste göra det?
    Jag är sjukskriven sen många år o får sjukpenning från försäkringskassan
    För några år sen fick jag en stor summa pengar från mitt försäkringsbolag
    för att jag drabbades av cancer. Måste jag berätta det?
    Har jag gjort något brottsligt som inget har sagt o inte vill berätta det heller?

Likaså fick jag en ännu större summa från samma försäkringsbolag pga att jag varit sjukskriven så många år. Dem har jag inte heller berättat om.
    Måste jag berätta om det?

Det är väl inget bedrägeri? Jag har ju fått pengar från mitt försäkringbolag pga skador. Skulle jag ha berättat det ?
    Måste jag redogöra för försäkringskassan om min ekonomi, någon som verkligen vet?

• Svar på tråden Måste jag berätta för försäkringskassan att jag har fått ut pengar på min försäkring?
  • annabellelee

Frågar de så bör du svara sanningsenligt. Vissa bidrag som barnbidrag är ju oberoende av inkomst, men får du bidrag som du inte har rätt till pga din lögn blir du återbetalningsskyldig om det uppdagas.

• sextiotalist
    annabellelee skrev 2019-02-19 06:40:55 följande:

Frågar de så bör du svara sanningsenligt. Vissa bidrag som barnbidrag är ju oberoende av inkomst, men får du bidrag som du inte har rätt till pga din lögn blir du återbetalningsskyldig om det uppdagas.

Det skulle vara bostadsbidrag, som är inkomstberoende, men tvivlar på att utbetalda försäkringar (såvida det inte är ansenliga belopp) påverkar bostadsbidraget
  • Långbenopluto

Svarar du inte på alla frågor, inkl privatlivet, så finns det stor risk att det blir till din nackdel.

• Anonym (Undrande)

Eftersom jag fick dessa pengarna, har jag inte sökt bostadsbidrag, så det har jag inget.
    Det enda jag har är barnbidrag o en väldigt låg sjukpenning.

Jag döljer ju egentligen inte att jag har pengarna men tycker inte de har med dem att göra.
    Hur kan det vara till min nackdel att inte svara på privata frågor om mitt privatliv o ekonomi?

Denna människa som jag ska träffa, är för mig en helt okänd person som ska ta utreda om jag är så pass frisk att jag kan ingå i ett projekt i 6 månader, vilket två läkare sagt att jag inte är, eftersom de ansåg att jag skulle söka sjukersättning, vilken jag fick avslag på. Läkarna skrev intyg o alla dessa papper som behövdes.

Förstår inte vad mitt privatliv har med min arbetsförmåga att göra o enligt lag så behöver jag ju inte svara på privata frågor.

• Långbenopluto
    Anonym (Undrande) skrev 2019-02-19 07:33:07 följande:
    Eftersom jag fick dessa pengarna, har jag inte sökt bostadsbidrag, så det har jag inget.
    Det enda jag har är barnbidrag o en väldigt låg sjukpenning.

Jag döljer ju egentligen inte att jag har pengarna men tycker inte de har med dem att göra.
    Hur kan det vara till min nackdel att inte svara på privata frågor om mitt privatliv o ekonomi?

Denna människa som jag ska träffa, är för mig en helt okänd person som ska ta utreda om jag är så pass frisk att jag kan ingå i ett projekt i 6 månader, vilket två läkare sagt att jag inte är, eftersom de ansåg att jag skulle söka sjukersättning, vilken jag fick avslag på. Läkarna skrev intyg o alla dessa papper som behövdes.

Förstår inte vad mitt privatliv har med min arbetsförmåga att göra o enligt lag så behöver jag ju inte svara på privata frågor.
    Det privata är jätteviktigt i deras bedömning eftersom det påverkar hälsan så mycket.

Men visst, du måste inte svara enligt lagen. Det är helt upp till dig.
  • sextiotalist
    Långbenopluto skrev 2019-02-19 07:37:01 följande:
    Det privata är jätteviktigt i deras bedömning eftersom det påverkar hälsan så mycket.

Men visst, du måste inte svara enligt lagen. Det är helt upp till dig.
    TS ska självklart svara på relevanta frågor, men inte behöva lämna ut sig helt
  • Pope Joan II

Du kan berätta om pengarna eller låta bli, det påverkar inte din rätt till varaktig sjukersättning (om det är vad utredningen avser).

• Anonym (Undrande)

Utredningen är för att se om jag kan ingå i ett projekt som i slutänden ska leda till att jag börjar jobba igen eller sitter på skolbänken.
    Jag har varit sjukskriven i över 10 år o genomgått försäkringskassans utredningar innan, träffat deras läkare, psykologer,sjukgymnaster, terapeuter o fått samma svar från dem som från mina läkare, förutom att försäkringskassans inhyrda personal säger att min arbetsförmåga behöver ju inte vara nedsatt för alla framtid, vilket mina läkare säger. Så utredningarna fortsätter.

Jag ska enligt dessa frågorna beskriva precis allt jag gör på en dag, hur min ekonomi ser ut, vilka jag träffar inom familjen o släkten, om jag umgås med folk,
    sånt som inte har med mina problem o besvär att göra.
    Hur ska jag kunna berätta hur många minuter jag lägger på att prata med folk i telefonen i veckan?

Svar på tråden Måste jag berätta för försäkringskassan att jag har fått ut pengar på min försäkring?