• cherrycherry

Skriker hysteriskt - trött?!?!

Hej. Har en liten pojk på 3 månader. Sen han var två månader har han börjat skrika/gråta en del. Ofta är det svårt att få honom sluta gråta hemma. Går nästan alltid ut med vagnen och då tystnar han direkt och somnar. 

Håller jag på å lirkar hemma kan det ta låååång tid innan han kommer till ro och somnar. Han skriker alltså hysteriskt. 

På morgonen är han enkel att söva och även till natten. Han sover ca 19-06 med 3 pauser för mat. Somnar om snabbt efter amning. 

Det är mellan klockan 12-17 som han hela tiden blir, vad jag tror, övertrött och inte orkar med sig själv och bara skriker. När han sen vaknar skrattar han och är hur glad som helst. Visst borde det vara sömnen då? och inte något allvarligt? 

Någon med en unge med liknande "problem"? KRAM

• Svar på tråden Skriker hysteriskt - trött?!?!
  • ALM82

Bebisar i den åldern blir trötta (och vill sova) efter ca 1.5-2 timmar vakentid, så visst kan det vara det.
    Min dotter skrek ganska hysteriskt när hon var jättetrött, men de vet ju inte än hur de ska söva sig själva så det är du eller någon annan som måste hjälpa till :)

Försök att klura ut olika positioner där du kan söva/vagga honom; t.ex uppkrupen i din famn, i vagnen, i en babysitter. Prova att stryka honom över pannan och huvudet, de brukar lugna. 

Om det inte är sömnen så kan det även vara gaser i magen, t.ex om han åmar sig mycket.

• Anonym (Jag)

Vi verkar ha väldigt lika.
    Vår son (5 mån) brukar bli gnällig framåt eftermiddagen och sen hela kvällen. 
    Han börjar gråta hysteriskt då och då och det enda som har funkat är att gå runt med honom i famnen eller i selet (men han sover bara nån halvtimme)
    Han kan var svår att få att sova middag, vagnen brukar fungera bra, han har ofta svårt att somna, man behöver hjälpa honom att komma till ro. Även på kvällen kan man få försöka flera ggr med att lägga honom.
    Det här började för ca en månad sen. Vi har märkt att det verkar vara övertrötthet, så vi försöker få honom att sova mer på dagarna och innan han blir så trött, men det är inte alltid så lätt då han inte somnar "vart som helst", kanske är det nu också en känslig period. 
    Han sover på nätterna med några uppvaknanden för mat.

Svar på tråden Skriker hysteriskt - trött?!?!