Anonym (Fvp) skrev 2019-02-18 12:44:25 följande:
Kuben visar bara de större kromosomavvikelserna. Downs syndrom, trisomi 13 och 18. (Om jag är helt ute och cyklar får någon gärna tillrättavisa mig)
Vill hon veta annat så är det fostervattensprov och det kommer hon få bekosta själv, om inte kuben skulle ge jättedåligt resultat på något annans. I så fall görs nipt men man kan inte se alla avvikelser där heller utan då gäller som sagt fostervattens prov vilket dom får bekosta själva.
Det hon bör tänka på då är att missfallsrisken är 1:200 och det skulle ju vara väldigt tråkigt om hon får missfall och barnet är friskt. Man får välja för/nackdelar.
Har dom pratat med bm eller läkare angående mannens mediciner? Det är ju inte ens säkert att det finns risk till att barnet skulle ha något men efter hans medicinering.
Många kvinnor medicineras med olika preparat pga sjukdomar och psykisk ohälsa men får fina och friska barn
Hej. Tack för svar.
Ja läkaren som mannen har har sagt att det kan medföra fosterskador.
Hon blev gravid trots skydd så det var inte planerat alls.
Här brukar man få göra fvp utan att bekosta själva om det finns särskilda anledningar, vilket det här är.
Men det är ju om hon vill gå igenom det eller inte.
Jag tycker hon kan avvakta o göra kub först och se om det finns någon sorts avvikelse där dom kan se..
Usch tuff sits alltså.. Så sitter man själv gravid med 4e barnet i v 24... Blä alltså.