Hjälpa förälder ekonomiskt
Jag har en förälder som har riktigt dålig ekonomi. Detta beror bl.a. på att hen har en parter som av olika anledningar inte kan arbeta och att min förälder har varit arbetslös i perioder. Nu har min förälder dock en fast anställning, heltid. De bor i villa, har två bilar och hundar. Föräldern har på senare tid uttryckt att jag borde ta mitt ansvar och hjälpa hen ekonomiskt nu när hen har det svårt. De verkar inte ha någon buffert utan nu när deras kyl/frys gick sönder fick de ta något snabblån för att köpa nytt! Tydligen inget låneutrymme på huset heller...
Själv är jag 25 år och förlovad. Lever med en partner som har stabil ekonomi, men ingen höginkomsttagare. Jag har en universitetsutbildning och förväntar mig en bra löneutveckling framöver, men tjänar nu ca 25 000 kr i månaden före skatt (ingångslön). Vi bor i hyresrätt och har en skruttig gammal bil. Vi lägger undan alla pengar vi får över till att förhoppningsvis kunna köpa hus. Vi vill även ha sparade pengar då vi förhoppningsvis har turen att få barn om ett par år och inte vill oroa oss över ekonomin då.
Jag har sagt till min förälder att jag självklart hjälper om de har fakturor som riskerar gå till kronofogden. Hen var inte särskilt nöjd med detta svar då hen tyckte att jag kunde betalat ny kyl/frys till dem och skicka några tusenlappar i månaden. Jag vill verkligen inte då detta skulle underminera vårt sparande inför att köpa hus osv. själv i framtiden! Är detta själviskt? Har samtidigt så dåligt samvete. Det verkar ju dock som att de lever över sin inkomst och jag vill inte pytsa in mina pengar i ett svart hål! Jag tycker nog de kunde sålt åtminstone en bil och bytt till ett billigare boende, två personer kan ju bo i bostadsrätt , kanske en trea som man får i deras stad för kanske 1,5 miljoner och inte i en stor villa med trädgård! Hur hade ni gjort?
Vet inte om det spelar roll, men jag och föräldern har aldrig haft en toppenrelation, även om vi inte varit ovänner. Jag bodde där då och då fram till 12-årsåldern. Hen har inte stöttat mig ekonomiskt mer än underhåll till andra föräldern.