• Anonym (undrar)

Trotssyndrom förskolebarn

Min son är i 4årsåldern.Jag har läst om trotssyndrom och många saker stämmer på honom.Ni som har barn med den diagnosen,vilken hjälp har ni fått?Vem kontaktar man?Hur går utredningen till?

• Svar på tråden Trotssyndrom förskolebarn
  • Anonym (mama)

Jag har en son som uppvisat trotssyndrom. Han är sex idag och fungerar bättre. Inte aktivt sökt hjälp för det specifikt men gått en föräldrakurs (KOMET) via kommunen som var riktigt bra, skaffat tryggare och stabilare familjeliv för oss och läst på och förändrat mitt föräldraskap.

Hur ser ert familjeliv ut? I grunden stabilt?

• Anonym (undrar)

Tack för svaret.Ganska stabilt men har flera barnså det blir juofta de som drabbas.Visar sig syndromet även i förskolan? Tack för tipset om Komet.

• Anonym (mama)
    Anonym (undrar) skrev 2019-02-17 11:16:49 följande:

Tack för svaret.Ganska stabilt men har flera barnså det blir juofta de som drabbas.Visar sig syndromet även i förskolan? Tack för tipset om Komet.

Ja den där Komet var superbra. Alla vi föräldrar i gruppen upplevde extrema förbättringar. I vår kommun var den kursen öppen för alla. I andra kommuner behöver man gå via BUP, socialtjänsten, habiliteringen och dylikt.

Han har aldrig varit extrem i förskolan. Inget typiskt "problembarn". Hur är det med ditt barn?
  • Anonym (undrar)

Han är utåtagerande där också,väldigt trotsig

• Anonym (undrar)

Jag har begärt ett samtal med förskolanför han tar musten ur alla.

• Anonym (mama)
    Anonym (undrar) skrev 2019-02-17 11:36:42 följande:

Han är utåtagerande där också,väldigt trotsig

Har han någon funktionsnedsättning i botten tror du? Typ ADHD eller autism?
  • Anonym (undrar)

Kanske ADHD.Svårt att sitta stillo koncentrera sig.

• Anonym (mama)

Det kommer krävas mycket av er föräldrar för att komma till rätta med problemet. Tänka om, behålla lugnet och motivationen, gå på möten, vara närvarande med barnet, ge honom egentid, sätta lagom gränser etc.

• Anonym (undrar)

Tack för svaren.

• AndreaBD
    Anonym (undrar) skrev 2019-02-17 11:42:01 följande:

Kanske ADHD.Svårt att sitta stillo koncentrera sig.

Det brukar vara ADHD i botten, jag har aldrig sett ett barn med bara trotssyndrom. Så i så fall kan man ju utreda för ADHD först och främst.
  • långemendel

Jag tycker inte man skall använda eller ens applicera trotssyndrom på barn.
    Det är inte rimligt att anamma en diagnos för olydig/dåligt uppfostrar.

Dax att någon sätter ner foten och markerar här.
    Vad blir nästa steg...

• AndreaBD
    långemendel skrev 2019-02-18 18:30:31 följande:

Jag tycker inte man skall använda eller ens applicera trotssyndrom på barn.
    Det är inte rimligt att anamma en diagnos för olydig/dåligt uppfostrar.

Dax att någon sätter ner foten och markerar här.
    Vad blir nästa steg...

Den står INTE HELLER för olydnad utan för konkreta symptom. Googla själv efter diagnoskriterier och prata inte såna dumheter! Det finns t.o.m. forskning som pekar på att det är genetiskt betingad, precis som ADHD utan trotssyndrom

På engelska heter det "oppositional defiance disorder", vilket förklarar bättre vad det är.
  • långemendel
    AndreaBD skrev 2019-02-18 22:27:23 följande:
    Den står INTE HELLER för olydnad utan för konkreta symptom. Googla själv efter diagnoskriterier och prata inte såna dumheter! Det finns t.o.m. forskning som pekar på att det är genetiskt betingad, precis som ADHD utan trotssyndrom

På engelska heter det "oppositional defiance disorder", vilket förklarar bättre vad det är.
    Det är så utbota dumt att till och med en lekman borde förstå.
    En diagnos är korrekt för att det finns kriterier???

Kriterierna är identiska med dåligt uppfostrad, och olydig!

Om något ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka.
    Då är det nog en anka.....
  • AndreaBD
    långemendel skrev 2019-03-01 07:05:12 följande:
    Det är så utbota dumt att till och med en lekman borde förstå.
    En diagnos är korrekt för att det finns kriterier???

Kriterierna är identiska med dåligt uppfostrad, och olydig!

Om något ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka.
    Då är det nog en anka.....
    Så du har inte ens kollat diagnoskriterierna? Jag har jobbat med såna barn (som lärare) och kan intyga att det INTE är som att jobba med ouppfostrade barn. Det är inte samma sak. De här barnen är nästan tvångsmässigt negativa och vill bara sabotera.

http://www.sjalvhjalppavagen.se/foralder/adhd/vad-ar-adhd/diagnoskriterier/

Och här är även en länk till forskning som har hittat en genetisk orsak till kombinationen av Adhd och trotssyndrom

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19015975
  • långemendel

....det känns säkert bra för föräldrar med ouppfostrade barn att ha en diagnos att skylla på......

• Anonym (Ärfligt)

Har någon av er föräldrar någon neuropsykiatrisk diagnos? Det brukar vara stor ärftlighet inblandad kring alla sådana beteenden.

Svar på tråden Trotssyndrom förskolebarn