Gro skrev 2019-02-14 09:13:19 följande:
Hej
Jag har nu fått tre missfall på raken, en i v12, v 19 och v7. Jag är 42 år och har tre barn sedan tidigare. Lätt att bli gravid.
Min gyn sa att de inte gör utredningar med tanke på min ålder och att jag har tre barn redan (med annan man iofs). Jag inser ju att jag förmodligen får missfall pga dåliga ägg men det missfallet jag fick i v19 var helt friskt (gjorde nipt) så tycker ändå detta är konstigt...
Vad säger ni? Har någon av er fått utredning trots liknande historia?
Beklagar dina 3 missfall. Har du ringt och frågat Landstinget (Kvinnokliniken) och fråga om du kan få göra en missfallsutredning? Jag vet de som fått gjort utredning där när de var 40år iallafall, kan ju vara värt att ringa och kolla.
Det kan också vara kvinnans immunförsvar som orsakar missfallen, även om man har barn sen tidigare.
Så är det för mig och mannen, blir lätt gravida men alltid missfall, vi har haft 6 missfall, och det är mitt immunförsvar som är problemet men svenska läkare "tror inte" på sånt. Så vi vände oss till Life clinic i Aten för utredning och behandling och fick veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med Intralipiddropp, Kortison, Fragmin ich Trombyl.
Om du vill veta mer om hur immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem så köp boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer Finns på Bokus för 200kr.
Jag kan också tipsa om
www.fertilitetsguiden.com samt Atentråden. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".