• tankfull

Nån som färgat håret med färgbomb?

Min dotter vill färga nedre delen av håret blått eller lila. Först sa jag blankt nej, sen sa jag att jag skulle kolla på saken, vad det innebär. Jag tycker inte det är snyggt - förlåt om nån tar illa upp - och dessutom en utgående trend(?) men dottern kollar på youtubers som har färgat håret så de ser ut som en blandning mellan ett penntroll och en unicorn, och detta tycker alltså min 10-åring är coolt och snyggt. Någon som har färgat håret på detta viset med färgbomb eller annat sätt och kan komma med tips/råd? Hur länge sitter färgen i och blir håret för evigt konstigt där färgen suttit? Jag orkar inte med kommentarer om att hårfärg är livsfarligt för barn eller så, jag rekognoscerar bara nu för att komma fram till om detta är något jag kan tillåta min dotter att göra eller inte.

• Svar på tråden Nån som färgat håret med färgbomb?
  • SilverEmma

Min äldsta färgade med Revlons färgbomb när hon var ca 8. Hennes ofärgade hår sög åt sig färgen som en svamp. Det var galet snyggt i början, det blev mörkt lila, men blev ganska snabbt dassigt i färgen. Vi gjorde om det några gånger men bestämde oss sedan för att låta det tvättas ur så att hon blev blond igen. Efter några månader var håret fortfarande gråaktigt och jag slängde i det sista av min egen blondering och lät det sitta i 10 minuter, först då försvann det dassiga.

• SilverEmma

Min äldsta färgade med Revlons färgbomb när hon var ca 8. Hennes ofärgade hår sög åt sig färgen som en svamp. Det var galet snyggt i början, det blev mörkt lila, men blev ganska snabbt dassigt i färgen. Vi gjorde om det några gånger men bestämde oss sedan för att låta det tvättas ur så att hon blev blond igen. Efter några månader var håret fortfarande gråaktigt och jag slängde i det sista av min egen blondering och lät det sitta i 10 minuter, först då försvann det dassiga.

• tankfull
    SilverEmma skrev 2019-02-08 18:54:53 följande:

Tack för svaret! Ja, det är det jag är rädd för, att håret ska ha konstig färg länge. Det känns lite som att det där med färgglatt hår är en trend som är på väg bort och jag kan tänka mig att man är rätt trött på blått eller lila hår efter bara ett litet tag. Hm, tål att tänkas på.. 
  • GGN

Jag har hört att färgbomb bara fäster på redan färgat hår.

• tankfull
    GGN skrev 2019-02-08 19:25:18 följande:

Jaså? Enligt silveremmas inlägg är det tvärtom. Jag vet däremot att man kan göra en egen färgning med balsam och hårfärg för att underhålla redan färgat hår, det kanske är det du har hört talas om. För det fungerar nog dåligt på ofärgat hår kan jag tänka mig.
  • SilverEmma
    GGN skrev 2019-02-08 19:25:18 följande:

Det hade jag också hört, så jag sa till dottern att det eventuellt inte skulle fästa. Men jäklar vad det fäste. 
Svar på tråden Nån som färgat håret med färgbomb?