Klimakteriet och blödningar - behöver råd!
Jag har haft regelbunden mens i alla år tills den plötsligt började komma var 3:e i stället för var 4:e vecka i somras. Jag närmade mig 50 och har läst att det ofta händer när sista mensen närmar sig. Dessutom har jag gått på regelbundna gyn-koller och allt ser bra ut.
Jag hade mens i slutet av november och sedan...ingenting. Efter sex veckor utgick jag från att jag haft min sista mens och tänkte att det var en passande 50-årspresent...men sedan kom den igång igen den 28 januari och ingenting tyder på att den är på väg att upphöra. Jag blöder lika mycket nu efter tio dagar och min mens har aldrig varit i mer än fem dagar tidigare.
Det kommer både klarrött blod och klumpar av levrat blod.
Jag har läst att detta kan inträffa i klimakteriet då hormonobalansen gör att livmoderslemhinnan inte drar ihop sig som vanligt och det därför inte finns något som stoppar blödningen.
Men hur ska jag få stopp på den?! Har någon annan upplevt samma sak och fått hjälp av gyn? Finns det tabletter som kan stoppa blödningen? Jag vet att det finns tabletter för att skjuta upp mensen, men vad gör man när blödningen redan är i gång och inte vill sluta...?! Förutom att det är väldigt opraktiskt att blöda hela tiden lär jag få järnbrist...!
Vore otroligt tacksam för råd och tips!