• Vyssanlull

Näsa som alltid rinner

Hej!
    Jag har problem sedan många år med en näsa som alltid rinner. Jag skojar inte, den rinner i stort sett hela tiden, behöver snyta mig eller "torka ur" näsan minst en gång i timmen. Det är inte snor, utan vattnigt rinnsnor. Inga allergier, inget mögel som orsakar det eller liknande. Har det året om, oavsett var jag är, vad jag gör. Men värre då det är kyligt om man är ute tex.

Har såklart googlat och kommit fram till att det kallas rinnsnuva och inte är ovanligt, på äldre människor, främst gubbar. Men jag har haft det så länge jag kan minnas, är nu drygt 30. 

Kan inte gå nånstans utan att ha ett gäng näsdukar på mig. Näsan ständigt röd och svullen, ser hemskt ut. Det är oerhört pinsamt och osexigt. Får ofta sår i näsan, troligen stafylokocker som skapar sår då näsan aldrig får vara ifred (det är vanligt att ha stafylokocker i näsan).

Har hittat ett nässpray, Atrovent nasal, som hjälper genom att täppa till porerna typ, tar några sprut av den på morgonen så håller det sig bra nästan hela dagen. Men det står på den att den bara ska användas några veckor, jag har nu använt den i flera år... 

Nån som känner igen sig eller har några bra tips? Borde såklart söka läkare men känns rätt hopplöst, tvivlar på att de kan göra något vettigt åt detta.

• Svar på tråden Näsa som alltid rinner
  • ThomasW

Jag använder kortison (mot astma)

• Vyssanlull
    ThomasW skrev 2019-02-08 13:34:26 följande:

Jag använder kortison (mot astma)

Utskrivet av läkare? Är väl inte bra att använda kortison under längre perioder?
  • ThomasW
    Vyssanlull skrev 2019-02-08 13:35:04 följande:
    Utskrivet av läkare? Är väl inte bra att använda kortison under längre perioder?
    Naturligtvis av läkare. Om du skall ha samma eller ngt annat vet bara din läkare
  • Subbe99

Har du fått hjälp med ditt problem? Jag har exakt samma problem som dig?

• Anonym (E)

Min son rann det konstant om näsan när han var barn, kollades av läkare och det berodde helt enkelt på för trånga näsgångar, detta växte bort någon gång i lågstadiet men om du alltid har haft så och inte kollat upp det så kanske det var något som inte väte ikapp för dig, jag skulle boka tid på öron näsa hals

• Tukt

Rinnsnuva utan förkylningsymptom är ofta allergi.Kvalster, svartmögel eller liknande. Sedan är ju allergisässongen rätt lång i det här landet. Enda tiden det är pollenfritt är det också kallt ute. Vilket kan vara en förklaring.
    Hur som, testa dig för allergier, kör kortison, testa med spray mot rinit.

• Anonym (Camilla)

Jag har haft samma problem sen tonåren (är nu 30+).

Har aldrig fått hjälp av nån läkare. Läkare bara missförstår mig och tror att jag är täppt i näsan (vilket jag inte är) för att jag har missbrukat nässpray (vilket jag inte har). Det hjälper inte hur jag än förklararar för olika läkare för de fattar ingenting.

Använder "Otrivin comp" (receptfri nässpray) mot rinnsnuva för att kunna jobba. När jag började jobba inom vården efter studenten så blev jag ofta utskälld på jobbet för att jag "kom sjuk till jobbet" (vilket jag inte gjorde) och folk snackade skit om mig för att jag "alltid var förkyld" (vilket jag inte var). "Otrivin comp" blev min räddning för med den kan hag dölja rinnsnuvan så pass att jag hinner smita in i n0t förråd och snyta mig utan att nån ser, istället för att det bara forsar ut när jag står mitt i ett samtal med en anhörig eller liknande.

Jag måste alltid ha några näsdukar i fickan på jobbet. Har alltid näsdukar i väskan. Hemma har jag näsdukar överallt, på alla bord, i köket, i hallen osv. Har alltid näsdukar på kudden när jag går och lägger mig. Har alltid näsdukar på badkarskanten när hag duschar/badar och vid handfatet för jag jan inte ens borsta tänderna utan att behöva avbryta flera gånger för att snyta mig. Har näsdukar vid sminkbordet så jag kan snyta mig när jag sitter och sminkar mig. Måste ha en näsduk i handen när jag sitter i frisörstolen. För mig har det liksom blivit "normalt". Jag glömmer nästan bort att andra människor inte gör så. Skulle aldrig ens gå till tvättstugan utan näsdukar.

När jag är förkyld på riktigt är det förstås värre för då kommer det "riktigt" snor i större mängder. Förkyld är jag konstant från september till april och så har det varit sen jag var barn. Men även när jag är frisk så måste jag snyta mig flera gånger i timmen.

Har inga allergier vad jag vet. Haft olika slags pälsdjur och ridit på olika ridskolor och privatstall. Har bott på många olika ställen så att det skulle ha med min bostad att göra tror jag inte. Det är samma sak när jag campar i skogen. Jag är väldigt noga med städning och byter lakan flera gånger i veckan så att det skulle bero på damm tror jag inte heller. 

• Anonym (Camilla)

Otrivin comp innehåller samma aktiva substans (Ipratropium) som Atrovent, men har också  en avsvällande effekt. Kanske nåt att prova mot svullen näsa? (Ska inte heller användas regelbundet men vad ska man göra...? Jag var nära att bli uppsagd från mitt jobb...)

Mot rodnad rekommenderar jag att smörja in huden runt näsan (ibland skyddar jag med vaselin) och använda mjuka näsdukar från apotek och liknande som är bra för huden. Jag hade konstant rodnad så jag gjorde ipl-behandlingar på klinik (hudterapeuter kan ge råd kring detta). Täckstift döljer jag med vid behov. 

Vad man kan få för hjälp av sjukvården vet jag inte. Tar gärna emot tips. 

• Anonym (Drutten)
    Vyssanlull skrev 2019-02-08 13:35:04 följande:
    Det är främst kortison i tablettform som är dåligt och kan ge diverse allvarliga biverkningar.

Kortison som nässpray eller astmaspray är helt ok. Jag har tagit kortison i form av astmaspray eller flytande inhalationer hela mitt liv, dagligen. 
Svar på tråden Näsa som alltid rinner