Näsa som alltid rinner
Hej!
Jag har problem sedan många år med en näsa som alltid rinner. Jag skojar inte, den rinner i stort sett hela tiden, behöver snyta mig eller "torka ur" näsan minst en gång i timmen. Det är inte snor, utan vattnigt rinnsnor. Inga allergier, inget mögel som orsakar det eller liknande. Har det året om, oavsett var jag är, vad jag gör. Men värre då det är kyligt om man är ute tex.
Har såklart googlat och kommit fram till att det kallas rinnsnuva och inte är ovanligt, på äldre människor, främst gubbar. Men jag har haft det så länge jag kan minnas, är nu drygt 30.
Kan inte gå nånstans utan att ha ett gäng näsdukar på mig. Näsan ständigt röd och svullen, ser hemskt ut. Det är oerhört pinsamt och osexigt. Får ofta sår i näsan, troligen stafylokocker som skapar sår då näsan aldrig får vara ifred (det är vanligt att ha stafylokocker i näsan).
Har hittat ett nässpray, Atrovent nasal, som hjälper genom att täppa till porerna typ, tar några sprut av den på morgonen så håller det sig bra nästan hela dagen. Men det står på den att den bara ska användas några veckor, jag har nu använt den i flera år...
Nån som känner igen sig eller har några bra tips? Borde såklart söka läkare men känns rätt hopplöst, tvivlar på att de kan göra något vettigt åt detta.