färga håret
Jag är en kille och vill färga mitt hår till brunt från mellanblont och min fundering är vilken produkt ska jag köpa?
Jag är en kille och vill färga mitt hår till brunt från mellanblont och min fundering är vilken produkt ska jag köpa?
Gå på ICA så ser du allt som finns inom hårfärgning.
Fundera först på om du vill ha en toning eller en permanent hårfärg. Toning tvättas ut allt från 8-28 tvättar beroende på intensitet. Permanent hårfärg ger dig utväxt och kommer inte att tvättas ur.
Hur mörkt brun vill du ha? Ljusbrunt? Mellanbrunt? Mörkbrunt? Brunsvart?
När du kollar på färgpaketen ska du även hålla koll på första siffran i numret. 1 är svart och 10 är extra ljusblond. Du säger att du är mellanblond, så du ligger antagligen på 7 i färgdjup just nu.
Sen bör du fundera på om du vill ha en naturlig färg, en kall färg eller en varm färg. Då ska du hålla koll på sista siffran om numret innehåller två siffror. Vill du ha en naturlig brun färg kan du välja en 5.0 tex. Det ger en naturlig ljusbrun färg. Vill du däremot ha en askig och kall färg ska du välja t.ex 5.1 (finns en risk dock att ditt hår skimrar i grönt om ditt naturliga hår redan är kallt). Och en varm hårfärg med gyllene inslag är en 5.3 isåfall.
Du får som sagt gå till butiken och spana lite på vad som finns! Läs noga på förpackningen och jämför färgresultaten i färgschemat på baksidan.
Mitt tips är att kolla på Mood´s Ljus Askblond färg. Den ger en naturlig färg tycker jag och den tvättas ur ganska snabbt om du inte är nöjd.
Ett annat tips är att om du färgar håret och tycker att det blir för mycket röda toner så ta massor av balsam i håret varje gång du tvättar (och föna gärna håret efteråt också). De röda färgpigmenten åker kana på hårstrået med balsam och du blir av med dem fortare.