Ekolan skrev 2019-02-06 10:07:50 följande:
Vi har en väldigt liknande situation med sammarbetssvårigheter med mera, men det är nog vi som är familjen som vill ha ordning på barnens kläder. Vi har bett barnen att ta med "mamma-kläder" med mera från sin far och har byte på fredagar. Barnen har haft som vana tidigare att smyga med sig kläder till sin far då han bara köper loppiskläder. Men barben kommer till oss med trasiga kläder som är så slitna att de slängs/lämnas tillbaka eller så vägrar barnen att använda dem. Och så försvinner mer och mer kläder hos deras far. Jag tror att vi köper i snitt 3 par handskar mössor och halsdukar i månaden åt båda barnen. Ytterkläder och skor också.
Det slutade med att vi fick nog. Åkte till fadern och plockade hem det mesta utav det som var vårt och "försvunnet" sedan flera månader tillbaka. Mycket låg i en enorm tvätthög och en del kläder som bara var använda en gång men ändå hunnit bli för smått. Idag kör vi med att om barnen kommer till oss i pappakläder så lämnar vi dem på fredagar med pappakläder. De får inte heller ta med sig extra kläder för gymnastik med mera utan sånt får pappa sköta på pappaveckorna och vi sköter sånt på våra veckor.
Det har funkat bra för oss de senaste åren men nu har vi även lagt mer ansvar på äldsta tjejen att om hon tar med kläder dit och de stannar där så köper vi inte nytt åt henne utan får helt enkelt använda det som finns här. Så vi lägger oss inte i så mycket men vi har definitivt sparat några tusenlappar varje månad på detta sätt.
Hade det skötts snyggt från pappan så att kläderna faktiskt kom tillbaka överhuvudtaget eller att de till och med var rentvättade så hade det inte varit några problem.
Så tänk på om det är något sånt som kanske ligger i grund för den andra familjens beteende gällande kläder med mera. De kanske upplever att kläderna "försvinner" hos dig så att de ständigt behöver köpa nytt. Det är lite frustrerande faktiskt.
När det kommer till avtalet, hur bryter han det?
Absolut, jag förstår dig och situationen du har.
Tidigare så hade vi det likadant. Vissa kläder som hamnade hos pappan kom inte alltid tillbaka. Det tror jag berodde på slarv. Då blev det också att han fick fara till skolan med saker. Att det sedan blev att han och styvmamman ville ha allt separerat beror nog på att det blev jobbigt att flänga + att styvmamman ville ha allt separerat när hon blivit lite varm i kläderna.
Det har även gått så långt att dom inte sparar till barnen på barnens konton utan har egna, att dom köpt egna glasögon till dottern som hon inte fick ha till skolan på fredagarna först för dom fick inte hamna hos mig, egna försäkringar...ja allt.
Jag har alltid haft järnkoll på vilka grejer som jag köpt och vilka pappan köpt, hängt upp blöta kläder och gympakläder/handduk just för att inget ska förstöras.
Han har alltid fått tillbaka deras kläder till barnen.
Det här handlar om något helt annat från deras sida när kläderna inte får bli kvar hos mig. Dom talar inte om barnens kläder som barnens kläder utan deras.
Som jag skrev så har alla händelser och konflikter just nu gjort att jag inte klarar av att se pappan samtidigt så måste han få sina saker direkt under helgen och hävdar att jag motarbetar honom då jag inte vill se honom. Det har inget med det att göra, jag vill ju gå på samarbetssamtal men inte han. Det har enbart att göra med att jag inte klarar av kontakt eller se honom just nu.
Jag skulle helst vilja att vi har en mellanhand tillfälligt som sköter kontakt och saker men vet inte om det går att lösa så.
Vi har inte riktigt kommit så långt att dottern som är äldst vill börja ta med saker till den andra föräldern. När det kommer och hon tar ansvar för kläderna är det ok för mig. (Har redan sagt att det är ok men jag vet också att pappan har sagt att det inte är ok för dom tvärtom utan att jag får köpa egna kläder till barnen.)
Vilket jag gör men jag vet också hur det kan vara med favoritplagg.
Muntliga avtal och överenskommelser bryter han mot med jämna mellanrum samt säger en sak och gör tvärtom. Ibland undrar jag om det bara är för att jävlas.
Umgängesavtalet bröt han mot en gång i somras. Vi skulle ha byte en tid en fredag enligt avtalet och jag och min sambo planerade vår semester med barnen utefter det. Några dagar innan pratade jag med dottern och förstod att dom inte kommer hinna hem till det klockslaget. Ringde då pappan som sa att dom inte tänker komma hem till det klockslaget som står och att han skiter om det förstör för oss. Har inte anmält honom för det då jag inte tror det lönar sig när det är en gång.