• AurenF

Akademisk hybris

Är det fler än jag som retar sig på framför allt kvinnliga medlemmar, som ser sig som lite förmer än andra, framförallt manliga medlemmar och gärna framhåller sin utbildning, för att hävda sig?

De pratar dessutom väldigt nedlåtande om andra medlemmar och människor som valt en annan karriär som de trivs med och försöker göra gällande att de korkade krakarna inte kunde gå vidare till högre studier. Jag hade 4,8 i betyg och 1,8 på högskoleprovet men valde bort studier av personliga skäl. 

Jag förväntar mig faktiskt ett bättre beteende av de som nu framhåller sin förträfflighet och bildning.

• Svar på tråden Akademisk hybris
  • Anonym (Grymtsagrisen)

Orkar du ens bli irriterad över en sån sak, dom har iallafall gjort sig förtjänt av sin status. Själv har jag inget direkt tålamod till långvariga studier, om de inte fyller ett kortare egen intresse och ett självuppfyllande ändamål, så all respekt till de som tar sig igenom långa utbildningar.

Jag stör mig mer på obildade människor som utnyttjar andra oavsett om det är samhället eller rika gubbar, åker räkmacka och lever lyxliv på andras bekostnad, med en nedlåtande syn på arbetare som bär upp svergies välfärd. Blää blir nästan spyfärdig!

Allt är bara yta och pengar, för dem finns inget viktigare än skönhetsoperationer och att vältra i lyx, från sina knullpengar.

Prostitution?s.. på ren svenska ;)

• PH76
    AurenF skrev 2019-01-28 21:53:48 följande:

Är det fler än jag som retar sig på framför allt kvinnliga medlemmar, som ser sig som lite förmer än andra, framförallt manliga medlemmar och gärna framhåller sin utbildning, för att hävda sig?

De pratar dessutom väldigt nedlåtande om andra medlemmar och människor som valt en annan karriär som de trivs med och försöker göra gällande att de korkade krakarna inte kunde gå vidare till högre studier. Jag hade 4,8 i betyg och 1,8 på högskoleprovet men valde bort studier av personliga skäl. 

Jag förväntar mig faktiskt ett bättre beteende av de som nu framhåller sin förträfflighet och bildning.

Tvärtom så tycker jag att det oftast är de "outbildade" som klankar ner på de med universitetsutbildning.
  • AurenF
    PH76 skrev 2019-01-28 22:20:52 följande:
    Tvärtom så tycker jag att det oftast är de "outbildade" som klankar ner på de med universitetsutbildning.
    Vad förväntar du dig av en som är obildad?
  • Anonym (Bengt 57)
    AurenF skrev 2019-01-28 22:32:31 följande:
    Alla gnäller på alla - skärp dig!
  • Anonym (Bengt 57)
    AurenF skrev 2019-01-28 22:32:31 följande:
    Alla gnäller på alla - skärp dig!
  • Liberté
    PH76 skrev 2019-01-28 22:20:52 följande:

Precis så.

Samtidigt som de inte riktigt fattar att en person med akademisk bakgrund i ett specifikt ämne kanske just råkar kunna det denna talar om bättre än gemene FL medlem som kräker ur sig känsloargument eller rent felaktig fakta från en obskyr blogg.
  • Anonym (ansvar)
    Liberté skrev 2019-01-29 11:10:14 följande:
    Precis så.

Samtidigt som de inte riktigt fattar att en person med akademisk bakgrund i ett specifikt ämne kanske just råkar kunna det denna talar om bättre än gemene FL medlem som kräker ur sig känsloargument eller rent felaktig fakta från en obskyr blogg.
    Då anser jag att ett större ansvar ligger på den som är bildad att föregå med gott exempel och förklara på bönders vis.
  • Anonym (Hmmm...)
    AurenF skrev 2019-01-28 21:53:48 följande:

Nej det har jag inte märkt. Det jag däremot har märkt är att kvinnor måste ha högre utbildning för att få samma jobb som män. På mitt förra jobb hade tex de manliga utvecklarna bara gymnasieutbildning. När det sedan anställdes en kvinna hade hon 5-årig ingenjörsutbildning.
  • Liberté
    Anonym (ansvar) skrev 2019-01-29 11:14:45 följande:

Då anser jag att ett större ansvar ligger på den som är bildad att föregå med gott exempel och förklara på bönders vis.

Inte alls.

Klarar man inte av att läsa och tolka studier, förstå hur de läggs upp och varför de skulle bara intressanta eller ej för sagt ämne så borde man kanske vara tyst istället och lyssna på de som kan.

Vissa saker kräver lång utbildning för att de är avancerad kunskap, allt går inte att komprimera hur mycket som helst.

Det ligger däremot hos den som är outbildad inom ett ämne att själv lära sig tillräckligt mycket om det för att faktiskt kunna tillföra något ifall man vill bli tagen seriöst.
  • PH76
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-01-29 11:34:56 följande:

Nej det har jag inte märkt. Det jag däremot har märkt är att kvinnor måste ha högre utbildning för att få samma jobb som män. På mitt förra jobb hade tex de manliga utvecklarna bara gymnasieutbildning. När det sedan anställdes en kvinna hade hon 5-årig ingenjörsutbildning.

Hur är det relevant för tråden?
  • Anonym (Blä)

De som är mest korkade på Familjeliv:

- Kvinnor som lever på sina män, utan egen inkomst. De tror att deras äktenskap kommer hålla livet ut trots att statistiken visar precis tvärtom; ju mer högutbildade och jämställda, desto färre skilsmässor.

Sen att de är för lata/har för många diagnoser för att palla utbilda sig och bli självförsörjande vill de inte inse. Ofta gnäller de över att de inte får ta över pappans föräldradagar och att de inte lyckats övertala mannen till att skaffa en sjunde unge.

- Lågutbildade män som skyller alla sina misslyckanden på kvinnor och invandrare. Det är kvinnors och afghaners fel att de inte får knulla med vem de vill och så mycket de vill, att de är arbetslösa/har ett skitjobb samt att ensamkommande män tar deras kvinnor och jobb ifrån dem.

Sen att de råkar vara alkisar, röstar på SD och har hela alfabetet i diagnoser har iiiinnngeeen betydelse alls.

Alltså är personer med låg utbildningsgrad mer fördomsfulla och korkade.

• RoffeK
    Anonym (Blä) skrev 2019-01-29 11:58:42 följande:

- Kvinnor som lever på sina män, utan egen inkomst. De tror att deras äktenskap kommer hålla livet ut trots att statistiken visar precis tvärtom; ju mer högutbildade och jämställda, desto färre skilsmässor.

Sen att de är för lata/har för många diagnoser för att palla utbilda sig och bli självförsörjande vill de inte inse. Ofta gnäller de över att de inte får ta över pappans föräldradagar och att de inte lyckats övertala mannen till att skaffa en sjunde unge.

- Lågutbildade män som skyller alla sina misslyckanden på kvinnor och invandrare. Det är kvinnors och afghaners fel att de inte får knulla med vem de vill och så mycket de vill, att de är arbetslösa/har ett skitjobb samt att ensamkommande män tar deras kvinnor och jobb ifrån dem.

Sen att de råkar vara alkisar, röstar på SD och har hela alfabetet i diagnoser har iiiinnngeeen betydelse alls.

Några av de mest bildade och intelligenta personer jag känner är alkoholister vilket bildade människor vet är en sjukdom.  
  • Anonym (Blä)
    RoffeK skrev 2019-01-29 23:49:15 följande:

Några av de mest bildade och intelligenta personer jag känner är alkoholister vilket bildade människor vet är en sjukdom.  

Jaha då kan ju du hänga med dina alkiskompisar så hänger jag med mina måttfulla dito.
  • Anonym (Tack)
    Liberté skrev 2019-01-29 11:10:14 följande:

Precis så.

Tack! Har en doktorexamen, post-doc och har efter det arbetat som forskare i 8 år inom ett ämne där var och varannan människa har en åsikt baserat på ... ja vad vet jag... känsla? Mycket irriterande. Med det sagt ser jag inte ner på folk utan utbildning, skulle dock önska att fler kunde förstå skillnad på forskning och att läsa en rubrik på en artikel från buzzfeed.
  • BCarlsson
    Anonym (Blä) skrev 2019-01-30 05:50:50 följande:
    Jaha då kan ju du hänga med dina alkiskompisar så hänger jag med mina måttfulla dito.

Skönt att man slipper ha människor med en så vidrig, elitistisk människosyn som dig i bekantskapskretsen.

Du kanske tycker att folk med cancer får skylla sig själva?

• mike from hell
    Anonym (Blä) skrev 2019-01-29 11:58:42 följande:

Stämmer inte alls. Själv utbildad och kan intyga att det finns många stolpskott med doktorshatt. Tror heller inte de kategorier du beskriver frekventerar FL i större utsträckning.
Svar på tråden Akademisk hybris