• 161005

Byta förskola?

Har en 3 åring som sedan hösten gått på ett föräldrakooperativ. 
    Han är väldigt blyg och högkänslig och detta var anledning till att vi valde just kooperativ. 
    Nu känns det dock som att vi vill byta till kommunal, nära hemmet då vi upptäckt att arbetsbördan är  stor . Detta fick vi ingen info om från början. 
    Även att de tar maxtaxa oavsett inkomst och det har vi inte heller råd med. (Detta fick vi inte heller info om vid besök!)
    Dessutom får vi köra dit var dag vilket även innebär att han inte får kompisar i närheten av hemmet. 
    Vet dock inte om jag gör ett misstag!! Han är fortfarande blyg och leker inte med andra barn utan håller sig nära pedagogerna. 
    vet inte om han skulle kunna klara av kommunala förskolor som har 20 barn på 3 pedagoger. Här är de 12 stycken endast på två pedagoger.

Vad tycker ni? Ska vi fortsätter att ha hen där eller byta till hösten? kan tillägga att han bara kommer att gå max 20 tim i veckan.
    Har ni erfarenhet av känsliga barn på kommunala?
    Blir såå tacksam för input!

• Svar på tråden Byta förskola?
  • Meriall

Det är så olika beroende på förskola. Besök den nya och känn av.

Jag hade först min dotter på en där det var fullt ös, alltid någon som grät och pedagogerna hann inte med. Hon vantrivdes och fick stå och gråta själv för ingen hade tid.

Bytte till en annan där det var fler barn per pedagog men oj så lugnt det var! Alla barn glada och nöjda och lugna. Hon stortrivdes där och det fanns alltid en ledig famn att komma till.

Så gå inte enbart efter antal barn per pedagog, känn in stämningen.

Svar på tråden Byta förskola?