• Mongoliet

Hur fan kan man lämna en unge ensam på gatan?

Hur fan kan det vara ok? Borde inte socialen ta hand om denna ungen?

• Svar på tråden Hur fan kan man lämna en unge ensam på gatan?
  • erikaABC

Jag blev också bestört.
    Lite stöd i föräldraskapet skulle ju inte skada.

• Bibbidi

Vad snackar ni om? Vilken unge? Om du menar bebisen som blev stulen så hade ju mamman bara lämnat den i vagnen precis utanför dörren till förskolan (alltså inne på förskolans område, precis vid dörren, vilket andra föräldrar också hade gjort) när hon skulle hämta storasystern. Hon var inne i 10 minuter. Det är knappast någonting socialen har med att göra. 

• Mongoliet
    Bibbidi skrev 2019-01-23 19:30:26 följande:

Vad snackar ni om? Vilken unge? Om du menar bebisen som blev stulen så hade ju mamman bara lämnat den i vagnen precis utanför dörren till förskolan (alltså inne på förskolans område, precis vid dörren, vilket andra föräldrar också hade gjort) när hon skulle hämta storasystern. Hon var inne i 10 minuter. Det är knappast någonting socialen har med att göra. 

Så ni tycker att det är ok? Finns inte en chans i världen att jag skulle lämna mitt barn ensam utan tillsyn i en sekund på gatan. Klart att soc måste kopplas in.
  • Mongoliet
    erikaABC skrev 2019-01-23 19:24:13 följande:

Jag blev också bestört.

Lite stöd i föräldraskapet skulle ju inte skada.

Fattar inte hur ingen kan säga att det måste anmälas.
  • Fru Ågren

Jag har jobbat i förskolan i många år, och det var snarare regel än undantag att de påbyltade, sovande småsyskonen fick ligga kvar ute i vagnen på förskolegården de där minuterna, hellre än att bli indragna i hallen och vakna svettiga och missnöjda.

Skulle alla de ha anmälts till soc, hade de fått fördubbla sin bemanning av utredare.

Men det beror ju lite på omgivningen också. Jag arbetade på en nästan lantligt belägen förskola där det knappt var någon trafik eller människor som sprang förbi. Mitt inne i en stad tänker man förstås annorlunda.

Hur det såg ut i just det här fallet vet jag inte. 

• Mongoliet
    Bibbidi skrev 2019-01-23 19:30:26 följande:

Om nägon bara kan gå & norpa ungen så verkar det väl ändå helt jävla galet att lämna ungen ensam där?
  • v i r r a
    Mongoliet skrev 2019-01-23 19:34:39 följande:

Så ni tycker att det är ok? Finns inte en chans i världen att jag skulle lämna mitt barn ensam utan tillsyn i en sekund på gatan. Klart att soc måste kopplas in.

Aha. En popcorntråd.

Du har varit inne på Flashback och blivit nyfiken på hur diskussionen mamma-som-lämnar-barn-i-vagn-är-dum-i-huvet skulle ta sig ut här. Eller hur
  • tjockobbe

Nej soc behöver inte kopplas in. Barnet låg i sin vagn, innanför grindar som var stängda och barnsäkrade på ett dagisområde. Inte på gatan.

Det är ju inte värre än när man ställer barnvagnen på altanen på sin egen, stängslade tomt för att sova ute.

Man rör fan inte en annan människas vagn om man inte blir tillfrågad. Man rör fan inte en annan människas saker överhuvudtaget. DÄR är felet.

• Mongoliet
    v i r r a skrev 2019-01-23 19:43:12 följande:

Aha. En popcorntråd.

Du har varit inne på Flashback och blivit nyfiken på hur diskussionen mamma-som-lämnar-barn-i-vagn-är-dum-i-huvet skulle ta sig ut här. Eller hur

Nix, är portad för life av rasistmoderatorerna där.
Svar på tråden Hur fan kan man lämna en unge ensam på gatan?