• swedentjejen

Hälsosamtal arbetsgivare

Hej

Har blivit kallat till hälsosamtal av min arbetsgivare för att jag har för hög frånvaro (4 ggr på ett år, jan-dec) utspritt med månader emellan. Det som stör mig är att vi har 6 ggr per år och ändå har jag blivit kallad. SEN har dem inte kallat dem andra som faktiskt har mer frånvaro tillfällen än mig, vad är det liksom? Har man några rättigheter gentemot detta? Klart jag ska gå men varför behöver dem andra inte gå? Ska det inte vara fare att alla måste? Kan facket hjälpa till med detta?

• Svar på tråden Hälsosamtal arbetsgivare
  • Anonym (qwerty)

Vad bra att du har en arbetsgivare som tar sjukfrånvaro på allvar och verkligen visat att denne bryr sig!
    Det är verkligen inte många som gör det idag.

• uhsumkat

Det är bara din arbetsgivare som kan svara på varför. 

Antal gånger man är borta är oftast bara ett av flera kriterier, sen kan det finnas flera andra, tex hur långt det är mellan gångerna, hur man sköter sitt arbete osv.

• Anonym (Rättigheter och skyldigheter)

Hej!

Arbetsgivaren har rätt att begära förstadagsintyg vid misstanke om fusk och vid upprepad korttidsfrånvaro. Detta ska alltid ske skriftligt och giltighetstiden är max ett (1) år.

Du har rättighet att vägra skriva på men då avsäger du dig också rätten till sjuklön från arbetsgivaren.

Facket kan absolut hjälpa till. Kontakta omedelbart fackombudet på arbetsplatsen eller ring till ditt fackförbund.

• swedentjejen

Absolut men känner mig ganska så utsatt då det är ca 6 styckna med högre frånvaro än mig som inte behöver gå på detta. Tycker inte det känns rättvist att jag ska gå när jag inte ens uppnått kvoten. När det är andra som uppnått det och inte behöver gå

Läste lite för fort och trodde det handlade om en begäran om förstadagsintyg nu.

Ett hälsosamtal låter som en fin idé!

• swedentjejen
    Anonym (Rättigheter och skyldigheter) skrev 2019-01-22 13:00:13 följande:

Läste lite för fort och trodde det handlade om en begäran om förstadagsintyg nu.

Ett hälsosamtal låter som en fin idé!

Tack för svar :) Absolut jag håller med hälsosamtal är en bra idé. Dock förstår jag ju inte varför inte alla ska behöva göra det? På samma arbetsplats alltså. Då det är personer som har ca 3 sjuktillfällen mer än mig som ej behöver gå :/

• Hyllemor

Även om det känns orättvist så kan det bero på att sjukfrånvaron ser olika ut för er. Kanske misstänker arbetsgivaren att din sjukfrånvaro beror på stress medan den har andra orsaker hos dina kolleger? (Stress ska alltid fångas upp snabbt.) Om jag jämför med min arbetsplats så har vi två personer som har fått hälsosamtal där företagshälsan blev inkopplad (det visade sig att den ena höll på att gå in i väggen och blev sedan sjukskriven för just det) De andra två som inte har fått hälsosamtal har båda kända underliggande sjukdomar: cancer respektive högt blodtryck som skenar iväg i perioder.

Kan det vara något liknande hos er?

• uhsumkat
    Anonym (Rättigheter och skyldigheter) skrev 2019-01-22 12:58:31 följande:
    Hej!

Arbetsgivaren har rätt att begära förstadagsintyg vid misstanke om fusk och vid upprepad korttidsfrånvaro. Detta ska alltid ske skriftligt och giltighetstiden är max ett (1) år.

Du har rättighet att vägra skriva på men då avsäger du dig också rätten till sjuklön från arbetsgivaren.

Facket kan absolut hjälpa till. Kontakta omedelbart fackombudet på arbetsplatsen eller ring till ditt fackförbund.
    Så enkelt är det inte. AG KAN ha rätt att göra så men det är inte alls säkert utan det kan regleras i kollektivavtalet. 
    Och nej, man avsäger sig inte rätten till sjuklön eftersom sådan regleras i sjuklönelagen.
    En parantes i sammanhanget är att arbetsgivaren ska betala de kostnader ett förstadagsintyg innebär(tex taxiresor, fördyrande läkaravgifter etc).

Med andra ord: googla bättre, läs mer än bara rubrikerna och framförallt - förstå vad det är du läser.
    Att bara googla och ge en massa domderande sanningar brukar b li som här, otroligt fel.
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:01:49 följande:

Tack för svar :) Absolut jag håller med hälsosamtal är en bra idé. Dock förstår jag ju inte varför inte alla ska behöva göra det? På samma arbetsplats alltså. Då det är personer som har ca 3 sjuktillfällen mer än mig som ej behöver gå :/

Det kan ju bero på vilken anledning de har till sin sjukfrånvaro. En del har kända diagnoser som arbetsgivaren redan känner till, en del har ströfrånvaro där det verkar skumt, några kan ha bekymmer hemma som de döljer och mår dåligt av och några har helt enkelt otur och blir sjuka många gånger i rad.

Ta med en facklig representant om det känns obekvämt. Det är din fulla rätt att ha med någon vid ett samtal med arbetsgivaren. De kan aldrig hindra dig till det.

Om det sedan handlar om en begäran om förstadagsintyg så skriv inte på något utan koppla in facket. De ger goda råd.
  • hellothere87
    swedentjejen skrev 2019-01-22 13:19:13 följande:

Människor som dej ibland asså ;) tar ej åt mig av nät troll som dig! 

Jag har ingen lust att dela med mig av mitt privata liv om jag inte måste. Thats it

Jag förstår att du inte vill dela med dig av det då det säkert är besvärande för din trovärdighet.
Svar på tråden Hälsosamtal arbetsgivare