• LillaLina01

Dilemma - hund och allergi

Jag är nu 30+ och barnen börjar komma ur småbarnsåren.

Jag har alltid älskat djur. Umgås nästan hellre med djur än med människor :P

Har varit hästtjej i hela mitt liv tills jag fick barn och tiden och orken inte fanns längre. Har inte lekt med dockor och barbie utan lekte jämt hund, har alltid drömt om en egen hund, men det blev hästar istället då mina föräldrar har allergi. Fick byta om i förrådet för att inte dra in massa häst.

Nu känner jag verkligen att jag inte orkar vänta mer.. Jag har ett jobb dit jag kan ta med hunden, jag har hus, familj och jag älskar att vara ute och promenera och helgerna tillbringar vi gärna ute i skogen. Jag vet exakt vilken ras som passar mig och oss i familjen. Känns som det är helt rätt i tiden att skaffa hund.

Det är bara det att min älskade pappa är dunderallergisk mot pälsdjur. Problemet är att han bor 60 mil bort så när han väl kommer stannar han ju hos oss några nätter. Och det finns ingen annan han kan sova hos då jag är den enda kopplingen han har här (det är jag som flyttat från min familj till en annan stad) Skulle han bo på hotell skulle han ändå inte kunna komma hem till oss då han blir dålig direkt.

Samma sak gäller ju även tvärtom, när vi kommer och hälsar på honom. Det går ju inte om vi har hund.. Och det finns ingen annan stans vi kan bo. Förutom på hotell möjligtvis men det är liksom inte rimligt.kan ju inte lämna hunden på hotellrummet själv. Vi ses kanske ca 4 ggr om året vilket gör att det känns så fel att avstå hund bara för att vi ska ses en gång i kvartalet.. Samtidigt måste jag ju kunna träffa min älskade pappa.

Och nej det finns inga garantier på någon allergivänlig ras heller. Dels är det ingen garanti och dels är det inga hundar jag är intresserad av.

Det här är så jobbigt!

• Svar på tråden Dilemma - hund och allergi
  • Bertram

Kan han inte äta allergitabletter medans han hälsar på? Samt att ni badar hunden med antiallergischampoo innan. Och att han får sova i ett rum där hunden inte varit, som är välstädat å vädrat.

När ni hälsar på honom kanske hunden kan vara på pensionat eller någon vän som kan passa några dagar?

• EmberEyes

Hur långa brukar visiterna vara? Jag tänker att det finns dels hundpensionat, och "galningar" som jag (och du?) som gärna passar grannens/kollegans hund en vecka eller två till mycket lägre pris än pensionatet (en spa-dag kanske? Skrattande).

Annars kanske det räcker att investera in en bra luftrenare (brukar ligga på från 1500kr, kolla astma och allergiförbundets rekommenderade produkter) och en riktigt bra dammsugare. I kombination med allergi-piller och allergi-schampo kanske.

• EmberEyes

Förresten, om pappa bara besöker er några nätter åt gången så är det faktiskt rimligt att han bor på hotell de dagarna, ni kan ju dela på kostnaden.

• LillaLina01

Tack, ni ger mig lite hopp! Allergishampo för hund, finns det? Det vore ju något, kombinerat med allergitabletter för pappa. Jag har ett gästrum och jag kan ju faktiskt se till att hunden aldrig är där inne.

Har också tänkt att det kanske finns någon som är villig att hjälpa till och passa hunden dom gångerna vi åker dit eller till och med när han är här hos oss.

Kan tänka mig att betala ganska bra till en person som jag kan verkligen lita på och som kan ställa upp. Vore ju guld!

• LillaLina01
    EmberEyes skrev 2019-01-21 04:51:04 följande:

Hur långa brukar visiterna vara? Jag tänker att det finns dels hundpensionat, och "galningar" som jag (och du?) som gärna passar grannens/kollegans hund en vecka eller två till mycket lägre pris än pensionatet (en spa-dag kanske? ).

Annars kanske det räcker att investera in en bra luftrenare (brukar ligga på från 1500kr, kolla astma och allergiförbundets rekommenderade produkter) och en riktigt bra dammsugare. I kombination med allergi-piller och allergi-schampo kanske.

Finns det sådana personer alltså? Haha det vore ju det allra bästa tycker jag. En extramatte/husse som kan ställa upp. Men vart hittar man det? Alla har väl fullt upp med sitt eget tänker jag. Förresten vart bor du? Haha :P
  • EmberEyes
    LillaLina01 skrev 2019-01-21 09:46:22 följande:
    Finns det sådana personer alltså? Haha det vore ju det allra bästa tycker jag. En extramatte/husse som kan ställa upp. Men vart hittar man det? Alla har väl fullt upp med sitt eget tänker jag. Förresten vart bor du? Haha :P
    Jag bor i Malmö. Tungan ute

Du kommer hitta dessa änglar i din omgivning bland grannar, folk i hundparken, bland barnens kompisars familjer (Funderar kompisens familj på hund? Låna vår en vecka och känn efter först!)... "Ragga" på pensionärer och gymnasie -ungdomar.
    När jag pluggade brukade jag vara hund-och-hus-vakt alt katt-och-husvakt mot mat (fylld kyl/frys/skafferi som var fritt fram att ta ur) och boende (i hemmet) och en symbolisk fickpeng (några hundralappar per vecka) om somrar, jullov, sportlov osv. Å andra sidan så har jag alltid "varit billig", idag kanske folk tar var tjänsten faktiskt är värd?
Svar på tråden Dilemma - hund och allergi