• JohannaSaGo

Slutat med napp, vill inte sova på dagen

Vi tog precis bort nappen för sonen nu 2,5år. han har inte gråtit efter den en ända gång och det har gått jätte bra =) 

Sonen har behövt sin dagsvila lite varannan dag, och varje dag på förskolan. 

Men sen han slutade med nappen så kommer han inte till ro efter lunchen. Han ligger och gäspar och är trött. Men han somnar inte :P Så om vi låtit honom vara uppe den dagen han egentligen behöver sömnen så blir han helt förstörd på e.m redan vid 4-5. Gnällig, trött, däckar om åker bil osv. 

Dessa få dagar som gått har jag gått ut med vagnen iställlet och då har han somnat direkt =) Detta funkar alltså bra, för att sedan förstår jag att han inte alls kommer behöva sin vila. 

Men nu är jag nyfiken tills han början förskolan på Onsdag. Hur har det gått i liknande situationer för era barn? Har dom kommit till ro utan napp på förskolan :O 
    Känns som det kommer bli för mycket för honom om han inte kan sova där =/

Så vad tror ni
    *Han kanske snart ändå inte behöver vilan? Hur gamla var era barn när dom slutade sova på dagen?

*Han kommer vänja sig och tillslut komma till ro på dagen utan napp

• Svar på tråden Slutat med napp, vill inte sova på dagen
  • Anonym (S)

Mina tvillingar slutade sova dagtid när de var drygt tre år. De tog flera veckor innan de klarade em utan att bryta ihop. Sedan var sömnen reglerad och de sov alla timmarna på natten istället.

Den äldsta slutade redan vid vid ett års ålder.

Det kan ju vara så att ditt barn inte somnar på förskolan eller så är det så intensivt att han somnar där iaf.

Du får se helt enkelt. Om inte annat så är det en lugn stund för liten stunds avslappning.

• Meriall

Han kan komma till ro utan den på förskolan pga att alla andra vilar och det är som vanligt. Så jag gissar att det går bra. Så bra att han kunnat sluta så enkelt :)

Men det är så olika om de behöver eller inte. Min dotter slutade sova på dagen hemma vid ett år och sover ibland på fsk men oftast inte. Sover hon där somnar hon inte förrän vid midnatt hemma. Är 26 mån.

• Iowhannah

Vår slutade sova på dagen strax innan 2,5 års ålder. Egentligen slutade han nog tidigare eftersom han inte somnade på förskolan och inte sov middag hemma varje dag. De första två veckorna var han helt slut vid 16-tiden men jag ansträngde mig för att hålla honom vaken ovh sen gick nattningen supersnabbt.

Vad gäller nappen så tog vi den i mellandagarna, nästan ett år efter att han slutade sova middag, det tog några kvällar innan han kunde komma till ro utan den men efter en vecka var allt som det skulle igen.

Ta bort dagvilan och håll honom underhållen på eftermiddagen (och kanske natta tidigare än ni brukar) så går det kanske bra :)

Svar på tråden Slutat med napp, vill inte sova på dagen