• Fröken W

    Hur klär man barn på vintern?

    Hej!

    Hur klär ni era barn när det är kallt och de ska till förskolan?

    Känns ju som att underställ är bra men hur blir det när de går in sen? Jättevarmt?

  • Svar på tråden Hur klär man barn på vintern?
  • Anonym (qwerty)

    Lager på lager om man ska långt. Men inte jätte, jättevarmt eftersom att man rör på sig och på så sätt får upp värmen.

  • Meriall

    Har -15 där jag bor.

    Klär på vanliga varma kläder (långärmad tröja, byxor), sedan overall som tål ned till -20. Fuskpolo under. Varma kuomastövlar och mössa och fodrade vantar.

    Har ca 15 min till förskolan.

    På förskolan har jag lämnat fleecetröja och byxor som hon har under overallen om de är ute länge och tjocksockor. Personalen får avgöra om det behövs eller inte.

  • Anonym (Lisa)

    Underställ och vanliga kläder och sen overall och vinterskor nu när vi har minusgrader. Är det kring 0an så tar jag på en fodrad jacka bara, bilen är relativt varm när vi åker.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-01-20 07:04:55 följande:

    Underställ och vanliga kläder och sen overall och vinterskor nu när vi har minusgrader. Är det kring 0an så tar jag på en fodrad jacka bara, bilen är relativt varm när vi åker.


    Kan tillägga att jag bara använder underställ i 100% ull från pop, och barnen blir inte varma och svettiga inne
  • Studentpappa

    Ungarna har vanliga kläder på sig, oftast tjocka tights och en långärmad (som treåringen tar av sig) hon vägrar annat än t-shirt inne på förskolan. Går ofta barfota också..

    När de går ut har yngsta fleece, overall och kuoma stövlar. Ibland tjocksockar om det är riktigt kallt. Inga problem att dom fryser, underställ brukar de ha hemma när vi är ute eller åker skidor.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Systeryster)

    Lager på lager när de är små.

    Underställ - fleecekläder - ytterplagg som andas (alltså inte galon)

    Skulle gärna vilja klä mina äldre barn likadant men de vill inte ha underställ i skolan ;) Dessutom är de inte ute lika mycket i skolan som de var på förskolan så de får ha vilka kläder de vill. Ser till att de har bra ytterkläder iaf.

  • Anonym (Systeryster)
    Anonym (Systeryster) skrev 2019-01-20 10:53:41 följande:

    Lager på lager när de är små.

    Underställ - fleecekläder - ytterplagg som andas (alltså inte galon)

    Skulle gärna vilja klä mina äldre barn likadant men de vill inte ha underställ i skolan ;) Dessutom är de inte ute lika mycket i skolan som de var på förskolan så de får ha vilka kläder de vill. Ser till att de har bra ytterkläder iaf.


    Har arbetat på en ur och skur-förskola där i stort sett alla hade underställ på sig på hösten/vinter/tidig vår och det är ingen som blir svettig då de kläderna andas bra.
  • Fröken W

    Tack för era svar!

    Jag menade alltså kläder att ha på förskolan, inte på väg till och från.

    Ska kanske tillägga att mitt barn är 2 år.

  • Anonym (sessan)

    Vi har underställ på vår 2-åring. Använder Pierre Roberts underställ som är superbra. Mjuka byxor över och en varm tröja.

    Blir de varma inne så har personalen tagit av barnet mjukbyxor och ev tröja så då har bara barnet underställ på inne. Tycker absolut inte att det gör något. En två-åring rör ju sig inte jättemycket när de är ute heller.

  • Iowhannah

    Vår treåring är förvisso rätt varm av sig men så här gör vi:

    Vanliga kläder (mysbyxor, t-shirt och långärmad tröja).

    Thermobyxor, vinterjacka, tubhalsduk, tjocka vantar, mössa, vinterkängor.

    De brukar vara ute ca två timmar om dagen på förskolan och han klarar sig jättebra utan underställ, iaf när det inte är kallare än -10. Hans lillasyster är dock kall av sig så när det är dags för förskola för hennes del så blir det nog underställ.

  • Michael 310

    Som alla andra svarat lager på lager. Har 2 barn på ur & skur fsk. Är barnen ute mycket är det absolut värt att köpa lite bättre kläder som håller väta ute och andas.

    Torra varma barn är så mycket lättare att handskas med vid hämtning..

Svar på tråden Hur klär man barn på vintern?