• Sommarskuggan

20 månaders sover aldrig.

Min 20 månaders är sur trött och grinig dygnet runt den sista månaden. Hon klänger och klättrar på mig och blir sur för allt och jag får inte göra någonting annat än att vara med hennne. Men det fungerar inte för vi har ett till barn som behöver mig, jag måste ju kunna laga mat också!! Så då får hon gråta i famnen om det går eller på en stol brevid.

Hon vägrar sova. Vägrar. Vi har försökt med ALLT!! Verkligen allt!! Bvc säger att det är en fas och det går över, hon har ingen feber, tycks inte ha ont någonstanns utan är bara gnällig och ledsen. Men jag vet inte. Är det normalt att en snart tvååring är vaken till 12 på natten och vaknar 8, sover OM MAN HAR TUR på dagen en timma eller två, men då måste man ligga brevid henne stilla under hela tiden annars vaknar hon när man går.

Orkar inte med det här. NOLL egentid. Inte ens gå på toa eller laga mat. Inte kunna fokusera och studera. Orkar ingenting. Får inte ens barnvakt för de orkar väl inte vara vaken på natten med en bebis..

• Svar på tråden 20 månaders sover aldrig.
  • lövet2

En del barn behöver inte så mycket sömn. Min näst yngsta dotter sov 8 timmar varje natt och en halvtimme på dagen. När hon fyllde två år, så slutade hon sova på dagen, och då sov hon faktiskt 9 timmar på natten. Hon behövde helt enkelt inte mer sömn än så, och när jag accepterade det, så fick vi till rutiner som passade oss båda.

Fundera på om din dotter kanske inte behöver mer sömn, eller om det är något problem bakom alltihop.

• Aylae

Min dotter har också haft såna perioder. Man blir oerhört frustrerad och stressad, jag vet.

Dock har det i vårt fall varit utvecklingsperioder och efter några veckor så har hon blivit sitt vanliga jag igen. Håll ut!

• Elin P

Min son är i samma ålder och han sover mellan 20-05 och sen 1-2 timmar på dagen. Så totalt 10-11 timmar då per dygn. Känns ganska lite och det är samma här att vi har väldigt lite egentid och partid. Har bestämt oss för att introducera en tonårstjej som ska vara barnvakt typ varannan vecka några timmar. På dagtid då. Jag och mannen ska ha partid då tex gå ut och fika, promenera för att ladda batterierna. Ditt barn vaknar ju rätt sent på morgonen Ts, kan ni försöka väcka tidigare för att få barnet i säng tidigare på kvällen? Å andra sidan om man går upp väldigt tidigt varje dag som vi gör, är man jättetrött på kvällen och orkar inte göra så mycket ändå....

• Meriall

Mitt barn slutade sova på dagen när hon var typ 17 mån. Då sov hon 11h per natt. Vid 20 mån sov hon 10h/natt. Vid 26 mån 9-10h.

Vissa sover lite.

• Aamon

Har fått berättat för mig att jag sov 6 timmar per natt från jag var ca 2 år. Inget på dagen. Fortsatte med det tills jag blev tonåring då det vände.

Låter ju som att ditt barn sover ca 8 timmar per natt, det är ju ändå en del?

Svar på tråden 20 månaders sover aldrig.