FÖDA I USA - FP?
Jag är gravid och har valet, att om jag vill, föda i USA.
Jag har visum + amerikansk försäkring via min man som bor i USA.
Jag vill inte flytta ifrån Sverige och kommer, om jag väljer att föda i USA, att efter 3-4 månader åka hem till Sverige.
Jag är helt ointresserad av medborgarskapsfrågor, tips om EU-länder, tips om hur man lurar staten, jämförelse av hur det är att vara gravid här o där, hur bra barnmorskan/läkaren är och/eller om man får lustgas eller ej (förlåt är lite irro för har sökt länge på Google och inte hittat ETT exempel på svar - jag menar någon måste väl vara bosatt i båda länderna o råkat föda barn, någon gång?)
Jag undrar bara:
-Har jag rätt att få FP som om jag hade fött i Sverige, fast jag föder i USA?
-Vilken nivå av FP (t.ex. bara lägsta nivå)?
-Hur länge får jag vara i USA för att bevara FP? (Har läst 6 mån men vet ej)
-Hur länge måste jag vara i Sverige efter att jag varit i USA i t.ex. 3-4 mån och fött barn för att få bevara FP?
-När får man åka ut igen, med FP i behåll?
-Om jag INTE får FP medans jag är i USA, får jag den när jag väl är hemma igen? Retroaktivt?
Igen: jag flyttar inte ifrån Sverige, jag betalar skatt här i Sverige, äger bostad och har företag. Jag har redan en fastställd inkomst som min FP/SGI kommer beräknas på (då den är fastställd påverkas den t.ex. inte av att jag slutar jobba inför förlossning). Jag har inga frågor kring det. Också superOintresserad av fusk och fiffel o tips på sånt, men det sa jag ju redan ;)
Ha en fin kväll alla!