elsi skrev 2019-01-17 13:36:32 följande:
Men tycker du att det ska gälla för alla åldrar: att ta bort förskola för barn till föräldralediga helt?
Tänker du att inte ens en 5-åring som fått ett syskon har behov av att vara med andra barn och få tillgång till förskolans aktiviteter? Eller skolbarn att få gå lite på fritids och leka med de andra trots att det finns ett syskon hemma med mamma/pappa?
Jag skrev att dra ner tiden till 15 timmar eller ta bort helt.
Jag är själv hemma med två 5 åringar och det är inte svårt att aktivera dem.
Tror inte på något vis att jag är duktigare än alla andra på aktivera mina barn eller att det är skillnad på mina barn och alla andras på den punkten.
Däremot tror jag att mycket beror på vad man har för egen trygghet och att våga lita på sig själv i sin föräldraroll och veta vad ett barn verkligen behöver.
Jag har sett många inlägg här på fl där tex en förälder till en 2.5 åringing inte vet hur att vara med och aktivera sitt barn. Speciellt nu när google är så nära och det finns mängder med bloggar som bara handlar om aktiviteter för barn i förskoleåldrar, det får i alla fall mig att fundera på hur mycket känner folk sina barn egentligen.
Men nu kom jag bort mig :)
Att ha en förälder hemma med småsyskon är ju lyx att få gå hem till efter skolan. Man får mellis, göra sina läxor medan orken finns, möjlighet att ta hem kompisar osv.
Det finns massor av saker man kan göra med sina barn en helt vanlig tisdag, det behövs ingen förskola för stt barnen ska få ett roligt och aktivt liv.
Jag tänker bl a även på barn och stress och miljön på förskolan. Det är verkligen inget jag bara accepterar, de bitarna måste förbättras för barnens skull.
Sedan tänker jag även på alla de tillfällen jag möter förskolebarn och dess personal (japp, pedagoger kan jag inte använda om alla) som inte passar inom yrket.
Bara denna vecka har jag starkt ifrågasatt hur de tänker säkerhet när de går med ryggen mot barnen vid en starkt trafikerad väg.
Personalen släpper gänget med 3-5 åringar 70 meter bort till backen helt själva. 10 meter bakom kullen ligger en stor väg.
Eller som i somras de går och badar med småttingarna och har inte full koll i plaskdammen (en stor sak med maxdjup vid mina knän).
Har massor av exempel hur de tilltalar barnen, ignorerar/inte ser, inte är med barnen osv.
Hur skulle jag ens kunna lämna mina barn till det?
Då tar jag hellre och läser om vad barn behöver och använder mitt sunda förnuft. Det räcker, för barnen missar inget i sin utvecklig när de är hemma. Kul har vi ändå och kompisar med
Men som med allt finns det alltid någon som faller utanför pga någon psykisk sjukdom eller annat och då får de barnen inte allt jag nu talat om. Jag talar inte om de barnen, de skulle då säkert få det bättre på förskolan.
Oj det blev visst rätt långt svar. Hoppas du orkade läsa :)