• Cissi89

Resa utomlands 3mån med skolbarn

Hej!

Vi är i ett läge i livet där det faktiskt för första gången passar oss att åka utomlands en längre period som vi alltid drömt om att få göra hela familjen. Kanske 3-4 månader tänker vi.

Men jag hittar inget bra på internet. Vet ni vart jag kan finna info ang skola osv?

Antar att det inte bara är att packa väskorna och säga hejdå till skolan och anta att de håller deras skolplatser :)

Barnen är 1, 11 och 13år. Stockholms kommun.

• Svar på tråden Resa utomlands 3mån med skolbarn
  • Cissi89
    mammatill6 skrev 2019-01-15 19:18:02 följande:

Nä de måste gå i svenska skolan dit ni ska

Okej, klart man kan ordna det i sånt fall. Men hur gör man? Vilken myndighet?
  • modsey
    mammatill6 skrev 2019-01-15 19:18:02 följande:

Nä de måste gå i svenska skolan dit ni ska

Nej det behöver man inte, finns inte på alla orter direkt....Finns andra alternativ beroende på var ni ska.
  • OlgaElvira

Det finns utrymme i skollagen som tillåter att barn blir hemskolade av föräldrar. Kontakta skolan och hör er för om ni känner att det kan vara intressant för er. Det finns en organisation ROHUS www.rohus.nu som kanske kan ger er stöd i såna funderingar.

• Anonym (Farsan)

Vi lät 13-årige sonen gå i svensk skola utomlands i ett par månader. Det var sådär, han lärde sig mindre än hemma och hamnade lite efter.

Däremot fick han en massa livserfarenhet!

• Anonym (Hj)

Jag har en elev som ska vara borta tre månader. Hen blir under tiden hemskolad av förälder. Vi har skickat med allting som ska göras under den här tiden. Det blir ju lite merjobb för oss lärare men en sådan här upplevelse vill man ju inte neka dem till. Prata med rektorn på dina barns skolor, det är hen som bestämmer.

Svar på tråden Resa utomlands 3mån med skolbarn