Flickvän från Uganda
Jag börjar tråden med lite bakgrund. Sen ett antal år har jag alltid haft internationella studenter inneboende. Nu i höstas så var det en tjej och en kille (gay) från Filippinerna som flyttade in.
Efter nån vecka frågade tjejen om jag kände nån som kunde hyra ut ett rum till en annan tjej som tyckte hennes dåvarande rum var för dyrt.
Mot bättre vetande rekommenderade jag mitt något alkoholiserade ex till henne och sen gick det som det gick. Exet gick in i hennes rum på nätterna för att prata när hon var full.
Jag kände mig ansvarig för den uppkomna situationen och erbjöd tjejen att komma och bo hos mig de två månader som var kvar av terminen.
Nu var det så att den här tjejen och jag träffats 3-4 ggr när hon hälsade på sina klasskamrater hos mig och vi hade nån sorts kemi emellan oss (inget sexuellt). Men bara ett par dagar efter hon flyttat in började det bli en spänning mellan oss och sen gick det som det gick.
Tyvärr hade hon redan terminen innan valt att skriva sin Masters-uppsats i Portugal. Så den 30:e december flög hon ner dit.
Jag vet att det är väldigt kort tid men vi hade fått mycket känslor för varann under tiden och talar i telefon varje dag.
Nu till problemet. Hon kan inte få uppehållstillstånd här utan att ansöka från Uganda. Men... Om jag skriver mig i Portugal kan hon få ett femårigt Schengen-visa (med arbetstillstånd) efter vi gift oss.
Tycker ni att jag bör ta chansen att flytta ner till Portugal och sluta mitt jobb för att få hit henne så snabbt som möjligt eller att hon skulle ansöka från Uganda (där hon säkert kan få jobb men med en urusel lön) och vänta kanske upp till 24-30 månader innan hon kommer?
Sen kanske jag bör tillägga att hon är 25 år yngre än mig...
Ursäkta för en väldigt lång text.