• kinaamirb

    Försökt bli gravid i 9 månader...

    Hej! Jag är 26 år och min sambo är 30 år. Vi har en son på 2.5 år, och har nu aktivt försökt bli gravida sen april förra året. Men ingenting händer. Fick min mens idag IGEN och hoppet dör lite för varje månad som går...

    Är så enormt tacksam för det barn jag har, men jag vill ju inget hellre än att ge honom ett syskon. Jag vet att det kan ta tid, men när han blev till på 1a försöket, och alla runtom oss blivit gravida med syskon direkt, så kan man ju inte hjälpa att bli orolig att något är fel.

    Testat alla möjliga huskurer vid det här laget, nu senast munkpeppar i 2 månader. Vet inte varför jag skriver det här, behöver bara lite råd, stöttning och typ solskenshistorier i det här antar jag, känner mig så nedstämd och förrvirrad just nu... :(

  • Svar på tråden Försökt bli gravid i 9 månader...
  • Anonym (Samma lika)

    Vi är inne på ungefär samma försök vi också. Första tog också tid på sig och kom till först i kön till IVF. Inga kända fel på någon av oss, men jag har en autoimmun sjukdom vilket kan försvåra. Första barnet kom till först när jag åt hög dos kortison av annan anledning, så det ska vi testa snart igen.

    Jag är snart 35, men när vi utreddes förra gången konstaterades osedvanligt bra äggreserver, så åldern stressar mig inte alls. Jag är övertygad om att mitt immunförsvar försvårar för oss.

  • Tjillevippens

    Vi har också försökt få syskon i nio månader nu, vår son är snart två och blev till på typ fjärde försöket. Jag börjar också bli uppgiven, testar allt möjligt med förhoppning om att det snart kanske äntligen ska bli men nu är det svårt att få upp hoppet varje månad. Jag har testat inositol nu några månader och det har i vilket fall gett mig tidigare ÄL och betydligt starkare ÄL-symptom. Har du testat något mer än munkpeppar?

  • Anonym (1a och 3e)

    1a barnet var oplanerat. Vi blev gravida med 2a på 1a försöket. Nu ska vi ha tredje. De två första försöken gick inte. Har en cykel på 25-28 dagar, blöder i ca 6 dagar och har haft äl på dag 16.

    Tredje försöket så hade vi sex direkt efter mens och två dagar efter det sen inget mer. Fick positivt test denna gång så min ägglossnig är numera mycket tidigare än innan.

    Kan det vara att ägglossning sker annan dag eller kör du med äl-stickor ?

  • kinaamirb
    Anonym (Samma lika) skrev 2019-01-04 18:25:04 följande:

    Vi är inne på ungefär samma försök vi också. Första tog också tid på sig och kom till först i kön till IVF. Inga kända fel på någon av oss, men jag har en autoimmun sjukdom vilket kan försvåra. Första barnet kom till först när jag åt hög dos kortison av annan anledning, så det ska vi testa snart igen.

    Jag är snart 35, men när vi utreddes förra gången konstaterades osedvanligt bra äggreserver, så åldern stressar mig inte alls. Jag är övertygad om att mitt immunförsvar försvårar för oss.


    Skönt att man inte är ensam i alla fall! Okej, jag funderar också på att kontakta privat gyn för att kolla så allt är okej. Hoppas ni också får erat plus snart! Det som egentligen stressar mig mest är att jag inte ville ha såhär långt emellan barnen.... fast, nu bryr jag mig inte längre så mycket, bara jag FÅR ett barn till.
  • kinaamirb
    Tjillevippens skrev 2019-01-04 18:32:41 följande:

    Vi har också försökt få syskon i nio månader nu, vår son är snart två och blev till på typ fjärde försöket. Jag börjar också bli uppgiven, testar allt möjligt med förhoppning om att det snart kanske äntligen ska bli men nu är det svårt att få upp hoppet varje månad. Jag har testat inositol nu några månader och det har i vilket fall gett mig tidigare ÄL och betydligt starkare ÄL-symptom. Har du testat något mer än munkpeppar?


    Åh, skönt ändå att vi är i samma sits, att man inte är ensam! Jag hoppas vi båda plussar snart! Ja men visst är det så, har haft en stressig julmånad och knappt hunnit tänka på "skaffa barn" biten, men uppenbarligen hjälpte ju inte det heller... :/ har testat apiforce, rosenrot, bisolvon, kört 1 månad med äl-stickor men kanske ska prova det igen nu, äter en hel drös med olika vitaminer, gått massage & gjort hemma-zonterapi (låter galet när jag skriver ner allt haha men man är ju desperat...!)
  • kinaamirb
    Anonym (1a och 3e) skrev 2019-01-04 19:36:13 följande:

    1a barnet var oplanerat. Vi blev gravida med 2a på 1a försöket. Nu ska vi ha tredje. De två första försöken gick inte. Har en cykel på 25-28 dagar, blöder i ca 6 dagar och har haft äl på dag 16.

    Tredje försöket så hade vi sex direkt efter mens och två dagar efter det sen inget mer. Fick positivt test denna gång så min ägglossnig är numera mycket tidigare än innan.

    Kan det vara att ägglossning sker annan dag eller kör du med äl-stickor ?


    Helt ärligt har jag inte velat ha så mycket koll på äl, testade en månad med cb digital och fick glad gubbe ungefär när jag skulle ha beräknad äl i flo-appen, plus att jag känner av äl ganska så tydligt också. Men jag kände att det stressade mig med stickor... men kanske borde försöka igen med dom ändå nu.

    Vi har ju dock försökt hålla oss till varann dag från mensen slut till i alla fall veckan/några dagar innan nästa mens! Vi har legat i så mycket att vi båda är typ leds på det liksom haha :p
  • Anonym (Kram)

    Ge inte upp! För mig och min sambo tog det nästan exakt 1 år innan vi fick plusset på stickan. Vad ni än gör, ge aldrig upp <3 
    Hur jobbigt det än är så kämpa vidare. 

  • Anonym (Lakrits)

    Känner igen mig så väl i det du skrivet, 1a barnet är snart 2 och blev till första försöket. Är nu gravid i v11 och ska på kub nästa vecka och hoppas verkligen att allt är som det ska och att det går vägen! Men till din fråga det tog 11 försök att få till det och hjälp av progesteron vaggisar eftersom min lutelafas endast varit ca 6 dagar lång efter min första graviditet. Jag sökte hjälp hos en privat mottagning efter 8 månaders försök och blev superbra bemött så jag rekommenderar dig verkligen att göra det! Men oj vad hopplöst det har känts och overkligt när det väl gick vägen, har ff inte greppat det helt.

    Så lycka till och ge inte upp, det finns hjälp att få

  • kinaamirb
    Anonym (Kram) skrev 2019-01-04 20:20:18 följande:

    Ge inte upp! För mig och min sambo tog det nästan exakt 1 år innan vi fick plusset på stickan. Vad ni än gör, ge aldrig upp <3 

    Hur jobbigt det än är så kämpa vidare. 


    Tack så mycket för peppen <3 det behövs <3
  • kinaamirb
    Anonym (Lakrits) skrev 2019-01-04 20:24:08 följande:

    Känner igen mig så väl i det du skrivet, 1a barnet är snart 2 och blev till första försöket. Är nu gravid i v11 och ska på kub nästa vecka och hoppas verkligen att allt är som det ska och att det går vägen! Men till din fråga det tog 11 försök att få till det och hjälp av progesteron vaggisar eftersom min lutelafas endast varit ca 6 dagar lång efter min första graviditet. Jag sökte hjälp hos en privat mottagning efter 8 månaders försök och blev superbra bemött så jag rekommenderar dig verkligen att göra det! Men oj vad hopplöst det har känts och overkligt när det väl gick vägen, har ff inte greppat det helt.

    Så lycka till och ge inte upp, det finns hjälp att få


    Stort grattis till graviditeten :) okej! Ja jag har funderat på att söka hjälp privat, kanske ska ta och göra det då! Så får man se så att allt står rätt till! Ja... det känns verkligen som att det aldrig kommer hända... förstår att du känner så!! Tack så mycket för ett bra svar! Precis sånt jag behöver höra!
  • Anonym (Orkar inte)

    Vi är i samma läge jag och min man.. men vi har inga barn alls sen innan. Detta biter så jäkla hårt på mig. Förstår inte hur jag ska orka bli besviken mer. För ca 4 år sedan blev vi ofrivilligt gravid trots preventivmedel och gjorde abort, klandrar mig själv för det varje dag nu. Hamna i mörka tankar om att vi för alltid kommer vara barnlösa medan alla andra runt oss ?sprutar? ur sig bebisar åt höger och vänster....

  • kinaamirb
    Anonym (Orkar inte) skrev 2019-01-04 23:20:34 följande:

    Vi är i samma läge jag och min man.. men vi har inga barn alls sen innan. Detta biter så jäkla hårt på mig. Förstår inte hur jag ska orka bli besviken mer. För ca 4 år sedan blev vi ofrivilligt gravid trots preventivmedel och gjorde abort, klandrar mig själv för det varje dag nu. Hamna i mörka tankar om att vi för alltid kommer vara barnlösa medan alla andra runt oss ?sprutar? ur sig bebisar åt höger och vänster....


    Åh, stora kramar till dig! <3 Förstår att det känns jobbigt... du får försöka tänka (även om det är svårt, tycker jag själv med) att det är normalt att det tar upp till 1 år! Men det är ju väldigt svårt att tänka så när hela ens kropp skriker efter att bli gravid!

    Men barnlösa för alltid tror jag absolut inte ni kommer vara, det tar bara tid! Ni har ju "lyckats" en gång innan också dessutom! Kämpa på <3
Svar på tråden Försökt bli gravid i 9 månader...