• sammyhelgen

Hur varmt ska man klä

Min före detta tycker absolut att det räcker med ett tunt lager 1 ullunderställ till pojkens didricksson overall vid 0 grader som är lite fodrad men ingen fleece lr så på insidan . Jag försöker få henne att förstå att det behövs lager 2 oxå men hon lyssnar inte . Vad göra?

• Svar på tråden Hur varmt ska man klä
  • Trädgårdsland

Är det så varmt måste jag nog hålla med henne.

Men det beror naturligtvis på hur varmt/fruset barnet är. Och aktiviteten. Sitter barnet still i en sittvagn utan åkpåse blir det kallt snabbare. Åker barnet pulka i en backe och springer upp och ner så kommer det bli varmt.

• feeeeeeeee

Rör sig barnet mycket? Isf är det mer än tillräckligt vid de temperaturerna! Typ samma som min 4åring leker ute med vid - 10. Hon är varm när hon kommer in. Det som är viktigt vid nollgradigt är att hålla torrt, så länge ungen är torr och rör sig fryser den ej, bra skor och handskar :) och ta på nästa underlager vid 5-10 minus :)

• mammatill6

Håller nog med sambon. Hur ska ni klä vid -20 om ni redan nu tar full mundering?

• Poppy75

Är det en vinteroverall eller en skaloverall avsedd för höst och vår? Är det en vinteroverall låter det lagom är det bara en skaloverall så hade mina barn varit för kalla. 
    Prata med förskolepersonalen. De borde ha koll på om ert barn fryser. Om det är så så be dem ta upp det med mamman. Om de inte har märkt något så fungerar det nog som det är.

• sammyhelgen

Det handlar om när han ska sova i vagnen. Jag utgår från mig själv som aldrig skulle gå ut med bara tunt underställ under jackan. Där har jag alltid en tröja oxå. Trodde det var absolut solklart att man inte bara har lager1 ,

• Loppan84
    sammyhelgen skrev 2018-12-30 19:01:44 följande:

Det handlar om när han ska sova i vagnen. Jag utgår från mig själv som aldrig skulle gå ut med bara tunt underställ under jackan. Där har jag alltid en tröja oxå. Trodde det var absolut solklart att man inte bara har lager1 ,

Har ni ingen sovpåse i vagnen? Vi har vintersovpåse (essygrow) och han har tunt ullager + tjockt ullager (ullfleece typ) + ullhals + mössa + fodrade skinntofflor + 2 par ullsockar. Så ligger han långt ner i sovpåsen så bara huvudet sticker upp och är ferm kallare än 2-3 minus har han ullfilt nere i påsen oclså. Ingen overall. Blåser det mkt kan det hända han får fleecelagee istället för ullager 2. Vi bor i Norge och de sover alltid ute i vagnen på fsk ner till -10 i de kläderna. Har aldrig känt att han varit kall på kroppen efter sovtråd. Detta är från han bara ca 1,5 år. Innan det hade han ullfleeceoverall plus två ullager på överkroppen men bara ett ullager på underkroppen.
  • Norbottensfia

Varför skrev du inte från början att det gällde i vagnen? har ni åkpåse? är stor skillnad om ni har åkpåse eller ej.. vår dotter sover ute i vagnen i en varm åkpåse även ner till -25 grader. mellan -10 och -20 har hon på sig utöver vanliga kläder, fleecebyxa, fleecejacka, balaclava, vantar och tjockstrumpor. Alltid varm!

• Trädgårdsland

Vid 0 grader lägger jag barnet i vanliga innekläder + tjocksockar, vantar, mössa och en fleecetröja. Har en vinteråkpåse, så behövs ingen overall. Gäller redan från det de är nyfödda.

I vagnen är det viktigast att det är varmt underifrån, tex ett lammskinn. Då håller sig barnet varmt och gott. Men man lär ju känna sitt barn, upptäcker om det är varmt/kallt när man tar upp det.

Svar på tråden Hur varmt ska man klä