• Anonym (Bibbi)

Bara få träffa barnen ihop med soc?

Jag har en kollega som jag hänger mycket med på jobbet. Vi har kul ihop som vänner men egentligen känner vi inte varandra så särskilt mycket! Han var frånvarande från jobbet under några dagar i början av december pga något slags familjebekymmer enligt vad han sa till mig.
    Visade sig att frun hade stuckit och tagit barnen med sig. Nu innan jul skulle han få lov att träffa barnen en stund, men då ihop med en person från soc!!
    Han vill inte gå in på vad som hänt men hävdar att han inte har gjort något mot barnen.
    Jag har svårt att tro på det om jag ska vara ärlig. Om han inte ansågs vara ett hot mot barnen, varför skulle han i så fall inte får vara med dem själv?

Av vilka anledningar gör soc en sån bedömning, dvs att en person inte får träffa sina barn ensam?

Har svårt att veta hur jag ska vara mot honom, vill å ena sidan stötta honom eftersom han har det jobbigt, men å andra sidan så tar jag avstånd från allt vad barn- och kvinnomisshandel heter!

• Svar på tråden Bara få träffa barnen ihop med soc?
  • Anonym (Famrätt.)

Umgänge med umgängesstöd har man som du säger bara om man på något vis befaras utgöra ett fysiskt eller psykiskt hot för barnen.

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2018-12-29 21:10:29 följande:

Umgänge med umgängesstöd har man som du säger bara om man på något vis befaras utgöra ett fysiskt eller psykiskt hot för barnen.

Kan han bedömas utgöra ett hot för barnen om han misshandlat sin fru men inte barnen?
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Pytt) skrev 2018-12-29 21:09:04 följande:

Drogproblem?

Inget jag vet om och inget som tyder på det heller vad jag har märkt, men som sagt vi känner inte varandra jätteväl, så inget kan väl egentligen uteslutas!

Men "bara" pga av droger så måste man väl inte ha en soc-person med när man träffar barnen, såvida man inte gjort något?
  • Anonym (.-.)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2018-12-29 21:10:29 följande:

Så är det och socialtjänsten behöver inte ha några bevis eller så det räcker med en åsikt.
  • Farsta2014

Jag tänker att det kan vara frun som sagt något som inte stämmer, då måste väl SOC ta det säkra före det osäkra i väntan på ev. utredning eller prövning. Dvs. din kollega behöver inte alls ha gjort något dumt.

• Anonym (Pytt)
    Anonym (Bibbi) skrev 2018-12-29 21:20:52 följande:

Inget jag vet om och inget som tyder på det heller vad jag har märkt, men som sagt vi känner inte varandra jätteväl, så inget kan väl egentligen uteslutas!

Men "bara" pga av droger så måste man väl inte ha en soc-person med när man träffar barnen, såvida man inte gjort något?

Om missbruket innebär att föräldern blir redlös/hög/avsmullen el dyl tillsammans med barnen så kan det betyda att personen inte får ha hand om barnen ensam. Då blir det övervakat umgänge.

Vet en pappa som skjöt heroin när han var ensam med sin och (dåvarande) sambons 2åring. Killen däckade och mamman kom hem och hittade pappan på golvet med sprutan framme... och ett söndergråtet och nedbajsat barn Då blev det så småningom övervakat umgänge.
  • Anonym (Sandor)

Det finns många kvinnor som ljuger för att sätta dit sin man...just sayingDrömmer

• Anonym (A.)

Ibland kan det vara att man har övervakat umgänge för att man blivit anklagad för diverse olika saker. För att se hur umgänget verkligen fungerar så kan man ha övervakat umgänge under en tid.

• Anonym (Hm)
    Anonym (A.) skrev 2018-12-30 09:46:47 följande:
    Ibland kan det vara att man har övervakat umgänge för att man blivit anklagad för diverse olika saker. För att se hur umgänget verkligen fungerar så kan man ha övervakat umgänge under en tid.
    Håller med
Svar på tråden Bara få träffa barnen ihop med soc?