• Emsopemso

Gravidförsäkring

Hej!

Som rubriken lyder, vilken gravidförsäkring är bäst? Har försökt kolla runt med det är en djungel!

Så kom gärna med tips till mig :D

Gärna när man skaffar den också. Än är jag bara i vecka 5 men jag har ingen aning om sånthär. :)

Tack på förhand alla FL anhängare <3

• Svar på tråden Gravidförsäkring
  • Anonym (Anonym)

Du kan teckna en gravidförsäkring när som helst men dom brukar inte börja gälla fören runt v 20 för barnet, gäller tidigare för dig.

Vi valde Folksam men behövde aldrig utnyttja den.

• Bebis201901

Undrar också! Vi har tecknat de två som är gratis men läste om nån nånstans där alla var sååå överens om att den var bäst bland de man betalar för. Kommer dock inte ihåg vilken det var Tror att det var länsförsäkringar men inte säker...

• Ebo88

Jag har haft Trygg-Hansa och Folksam.

Båda tycker jag är bra och pga komplicerade graviditeter som inte har gått bra har vi fått bra stöd och hjälp samt ersättning från dom.

• Ebo88
    Ebo88 skrev 2018-12-25 13:00:19 följande:

Jag har haft Trygg-Hansa och Folksam.

Båda tycker jag är bra och pga komplicerade graviditeter som inte har gått bra har vi fått bra stöd och hjälp samt ersättning från dom.

Jag tecknade dom från v.8 så det skulle vara gjort. Har för mig att Trygg-Hansa har från v.12 eller v.16. Kommer inte ihåg när Folksam har från.

Jag hade inte gratis försäkringen utan betalade för dom.
  • Anotherone

Vilket bolag du än väljer, ta den som kostar.

För egentligen är kostnaden noll eftersom man får en reduktion av kostnaden för barnets försäkring under första året. Och barnförsäkring ska man ju ändå ha.

Konsumenternas.se är en bra sida för jämförelser.

• LillaMy08

Vi valde att teckna gratisförsäkringen på alla bolag eftersom den ändå inte kostar något. På så vis får vi utbetalt från alla försäkringsbolag för det som gratisförsäkringen täcker och då blir det en större summa totalt.

Sedan valde vi att betala för försäkring på ett bolag, där valde vi länsförsäkringar då de täcker ungefär samma saker som de flesta andra bolag men hade högst utbetalningar av de vi jämförde mellan. Vi har även länsförsäkringar på andra försäkringar och de har varit bra att ha att göra med tycker vi i alla fall, så det kändes tryggt.

• Anonym (K)

Med första barnet hade jag Folksams utökade gravidförsäkring. Jag hade ingen koll utan tog den för den fanns i nån app jag hade. Jag hade en enkel graviditet, en komplikationsfri förlossning och födde ett friskt barn så jag behövde aldrig försäkringen (men skulle aldrig chansa!).

Med andra barnet valde jag Trygg Hansas utökade gravidförsäkring eftersom vi hade bytt till Trygg Hansa för våra andra försäkringar. Jag jämförde lite olika men tyckte de var rätt lika så då kändes det enklast att ta ett försäkringsbolag vi redan hade. Jag fick foglossning i v 13 och blev sjukskriven först på halvtid och sedan på heltid. Det var inget som försäkringen täckte. Vid förlossningen fick jag en total sfinkterruptur grad 4 och då täckte försäkringen kostnaden för de dagar jag var inlagd på sjukhuset plus smärtstillande medicin jag fick utskriven och jag fick ett engångsbelopp på 3000 kr för själva skadan.

Nu är jag gravid med nummer 3 och har precis tecknat Lärarförsäkringars utökade graviditetsförsäkring. Anledningen till det är att den börjar gälla för mamman redan i v 10 och man kan få ersättning för foglossning vilket jag misstänkte från början att jag skulle få även den här graviditeten. Nu är jag i v 12 och har precis börjat känna av foglossningssmärtan. Den ger dock ett lägre engångsbelopp (2000 kr) vid sfinkterruptur grad 3-4 och akut kejsarsnitt men för min del spelar det ingen större roll. Jag tänker INTE få en så stor skada igen och får jag ks kommer det vara planerat.

• Fröken Rabarber

Detta har jag precis börjat fundera på! Är tidigt gravid så kommer vänta ett par veckor innan vi tecknar försäkring, men bra att ha koll på alternativen. Kollade på konsumenternas som en tipsa om i tråden. Just nu tycker jag att trygg Hansa extra eller moderna large verkar vara de bästa alternativen. Trygg hansas gäller för mamman från v. 16, och v. 23 för bebis, samt ersättning om nån av oss dör under processen. modernas gäller från v. 22 för båda tror jag det var. Men moderna hade plus i att de gav ersättning för medicinsk invaliditet vilket trygg hansas inte gör....

• Skogsprinsessan

Jag tecknade folksams betalförsäkring förra graviditeten, blev inlagd och födde prematurbebis och låg alltså inne i drygt en månad och hade hemsjukvård några veckor. När jag ringde folksam fick jag utbetalt 10.000 direkt för att vi var inskrivna och för tiden innan bebis kom. Är gravid igen och har tecknat folksam igen då det var så sjukt smidigt att få utbetalt! :)

• LittleSunshine84

Jag hade länsförsäkringars betalförsäkring vid första barnet. Dom var proffsiga fram tills gravidförsäkringen hade övergått i barnförsäkring och vi gjorde anmälan om reflux. Då sa Länsförsäkringar upp vår barnförsäkring ett visst datum, men vi blev meddelade flera veckor senare. Den här missen från deras sida ledde till att vi fick dels reservationer hos vårt nuvarande försäkringsbolag samt gjorde det omöjligt för oss att teckna ngn barnförsäkring som täckte npf-diagnoser då de ska tecknas innan en viss ålder. Länsförsäkringar hade beslutat att säga upp vår försäkring i maj och skickade beslutet i juli. Anledningen till att säga uppförsäkringen från deras sida var för dom tyckte att sonen hade för mkt problem. Men han hade genom gravidförsäkringen skydd mot reservationer om den gick över i barnförsäkring direkt men det struntade dom i.

Denna graviditet har vi Trygg-Hansa betal.

Svar på tråden Gravidförsäkring