• Sommarskuggan

Piano lättare än gitarr?

Jag har alltid spelat gitarr. Efter tabs och ackord. Alltid sett mig som en gitarrist. Sen skaffade jag piano. Det går så jäkla enkelt. Både att spela efter noter men det är även så mycket enklare att spela på gehör och härma låtar och hitta på eget. Det låter så vacker, så rent och fint. Det är sån sjukt stor skillnad hur jag känner med gitarr och piano. Med gitarr så är det svårt, det "flyter" inte alls lika bra och det tar länge innan det går bra. Det är svårare att få rena noter om man har en dålig dag och slirar lite på fingrarna. Så även om jag är bra på gitarr så går det sjukt mycket lättare med piano.

Så då är frågan. Är piano lättare än gitarr? Eller är jag bara gjord för piano mer än gitarr? Jag ångrar rätt rejält att jag inte satsade på piano som liten istället för gitarr. Men samtidigt tröstar jag mig med att utan mina gitarr/musik kunskaper så skulle kanske piano kännas svårare nu?

• Svar på tråden Piano lättare än gitarr?
  • Anonym (Nja)

Beror på vad du menar med lätt. Hur spelar du? Gör du enbart melodin i höger och lätta komp i vänster? För ett djupare ljud är det mycket vackrare att även lägga in ackorden i vänster samtidigt som du lägger taken och kompar med höger. Du måste binda noterna, dvs inte släppa tagenten du har innan du trycker ner nästa.

Jag gick hos en lärare i 10 år som liten, ger mig på svårare och svårare stycken för att bli bättre. Så nja, tycker inte piano är lätt, men det beror på vilken nivå man vill lägga sig på.

Aldrig varit intresserad av gitarr så jag kan inte jämföra. Men spelat lite violin däremot, tycker dom är lika svåra.

• Sommarskuggan

Med vänsterhand spelar jag oftast som "plock komp" som jag brukade spela gitarr, typ plockar i skalor med basnoter och i höger spelar jag melodi/ackord och jo jag använder mig av pedaler med sustain och släpper tonerna vad jag tycker låter rätt så det inte blir grötigt.

Som barn började jag spela trumpet. För enkelt men lärde mig grunderna i att läsa noter, så började med gitarr. Någorlunda svårt, kör enbart medium/avancerat fingerplock som för mig är enkelt men vanligt ackordspel är svårt. Började spela olika blåsinstrument senare, eftersom det bara var en not åt gången så var det för lätt. Piano känns lätt för att det låter fint. Men tänker att piano kanske är lättare för att noterna är mer logiskt placerade och då lättare att lära? Mitt gehör är toppen på piano men med gitarr, eftersom tonerna inte är i rak följd placerade så tar det just lite längre.

Vad får du lära dig på pianolektionerna? Violin vill jag lära mig! Men har inte vågat köpa en då vi bott i lägenhet, tills nu! Kanske man vågar försöka sig på det snart :D tror dock det är ännu svårare än alla instrument jag kan tillsammans

Svar på tråden Piano lättare än gitarr?