Hur tar man lättast upp det med personen??
Jag får ofta en klump i magen och känner ångest när jag ska umgås med min mamma och hennes sambo vid tillfällen såsom midsommar, nyår osv,, även när jag ska dit på eftermiddagar/kvällar då jag vet att det är troligt att de dricker då.
Det har varit ett problem förr, och det har hon själv varit medveten om och erkänt men när man tar upp det nu, vilket jag gjorde i somras,, så tar hon väldigt illa upp och/eller inte alls ser att det är ett problem. Hon kan säga att hon förtjänar ett glas vin nu när hon äntligen är lite ledig eftersom hon inte varit det på så länge,, men grejen är att hon alltid använder liknande kommentar så fort man nämner något om det.
Jag förstår inte varför man måste dricka så fort man "kan" så fort man är ledig, och om man nu ska göra det, Måste man då dricka flera glas,, hjälper ju inte att hon är så lättpåverkat så man märker ju direkt när hon druckit..
För ett tag sedan var det hennes födelsedag, då kände jag vinlukt i en kaffekopp som stod på bordet, klockan var strax efter fyra, men de hade varit iväg och handlat så glaset hade druckits ett tag innan det.. Jag sa inget då, men hade jag gjort det hade hon väl kommit med kommentaren att det är hennes födelsedag eller något.. Hon var dessutom sjuk, eller väldigt förkyld och hängig...
I somras på semester sa jag att jag inte ville hon skulle dricka mer för vet att min son blir väldigt obekväm då, och det var ju en självklarhet att hon inte skulle det och att mina småbröder som var där heller inte gillar det,, men likförbannat nån timme senare så hade hon ju druckit lite till och sluddra och gick inte spec rakt,, jag försökte få henne att inte ta mer, hon putta bort mig och fräste något åt mig,, o så fort jag satt mig ner så smet hon iväg in i husvagnen och hällde upp ett glas..
Alltså har man inte problem om det är såhär det är!?
Nu ska vi fira nyår med dom, och jag bävar inför det.. Jag själv ska vara nykter då jag och sonen tar bilen bort, inte så långt men ingen av oss känner för att traska hem efter tolvslaget. Och är man själv nykter så märks det ju av ännu mer när någon annan inte är det.
Jag har funderat på att skriva ett meddelande till henne om hur jag känner inför nyår, att jag är lite orolig över att de ska dricka mer än ett par glas och det ska bli obekvämt, samtidigt vill jag inte starta någon osämja och jag tycker det är extremt jobbigt att prata med henne om det.. Så jag har även funderat på att bara avvakta och se hur kvällen blir, och märker jag att det blir för mycket så kan vi bara åka hem..
Hon är inte så att hon däckar eller såna saker, inte så att man märker lång väg eller hon spyr och håller på, utan det är väldigt lågmält allt, men jag märker, och jag tycker det är irriterande och jobbigt att man måste dricka så fort man kan....
Har ni några bra tips!??