2,5 åring som slåss
Hej alla, jag behöver lite erfarenheter från er.
Vi har en underbar, väldigt aktiv, glad, bestämd, tydlig, hoppig 2,5 åring som faktiskt nästan alltid är glad och som vi inte har haft så många konflikter med. Barnet har vart såpass tydlig i sitt sätt sedan tidig ålder så vi har heller inte vart med om så mycket ?trots? förutom enstaka gånger vid påtagning av kläder eller blöjbyten. Dock har barnet vart sen i språket (men ändå tydlig i kroppsspråk, gester, ljud, mimik etc) och började säga basord som ?mamma, pappa mm vid ca 2,3 års ålder.
Barnet började förskolan vid 1,5 och inskolning gick bra, och förskolan är en plats som alltid är rolig att lämna till. Dock så har barnet sedan den började nästa alltid puttats. Puttandet har kommit och gått men har alltid ändå vart där i vissa situationer, kanske mest vid trötthet eller vid situationer där barnet inte orkar. Vid två tillfällen har jag vart nere på ?stan? där vi träffat andra barn som sagt ?de barnet puttas hela tiden? och jag får så ont i hjärtat. Varför tror ni att barnet puttas? Jag vill inte att barnet ska fastna i en spiral där resultatet blir att andra får ont, tar avstånd eller där barnet inte kan knyta goda kontakter etc.
Vi har vart i kontakt med förskolan och förskolan ser inget ?mönster? i beteendet. Alltså, de ser ingen utlösande faktor utan de sker bara plötsligt. Men de sa även att de ser att barnet har empati och ?förstår? när denne gjort fel.
Språket kan ju vara en del i att puttandet håller på, men vad har ni för erfarenheter? Ni som haft barn som annars bara allt går så bra med, men som puttas med andra barn, hur har de blivit senare i åldern? Har puttandet avtagit eller försvunnit, eller har de fortsatt upp i åldern?
Tacksam för erfarenheter från er.
Med vänlig hälsning