• Anonym (Vittna eller ej?)

Underrättelse från tingsrätten betyder?

Hej.

Fått papper ang en förhandling gällande misshandel där mitt ex är den åtalade eller vad han räknas som. Jag är ett vittne i fallet. Men står bara underrättelse på brevet från tingsrätten gällande datum och tid. Står inget om att vittna. Missar jag något eller jag kanske fattar trögt? Ha ha

• Svar på tråden Underrättelse från tingsrätten betyder?
  • Anonym (jur)

Du kan alltid kontakta Tingsrätten för mer information och även prata med vittnesstöd som är en funktion som hjälper vittnen.

Är man kallad som vittne måste man inställa sig, det går inte att strunta i att komma det är en skyldighet som innebär straffansvar om man inte dyker upp.

• Anonym (Vittna eller ej?)

Varför står det inget om att jag är kallad för att vittna isf? Fick känslan av att det var mer som för kännedom om när förhandling ska ske.

• Anonym (jur)
    Anonym (Vittna eller ej?) skrev 2018-12-22 23:54:31 följande:

Varför står det inget om att jag är kallad för att vittna isf? Fick känslan av att det var mer som för kännedom om när förhandling ska ske.

Rätten har lite konstigt sätt att uttrycka sig ibland, men för att vet exakt så ta kontakt via telefon och fråga, ha målnr tillgängligt när du ringer så går det snabbare att få information.

Har försvaret eller åklagaren haft kontakt med dig tidigare gällande detta mål?, eller är det så att du händelsevis är målsägare?
Svar på tråden Underrättelse från tingsrätten betyder?