• TheNorthRemembers

Fixa hål i tanden

Hej! För ungefär 4 år sedan hade jag mitt första hål i tanden och för några veckor sedan var jag hos tandläkaren och de upptäckte ett början till ett hål som de vill ordna. Har tid nästa torsdag.

Den här gången väljer jag att använda bedövning, hur kändes det för er som använt bedövning innan tandläkaren fixat hålet. Min tandläkare sa att hon använder en salva för att dämpa kännandet av sprutan. 

Min tidigare erfarenhet av att fixa en tand var rena helvetet. Jag trodde inte det skulle vara något problem att ordna en tand utan bedövning men jag hade fel. Det ilade hela tiden och kroppen svettades, fy satan vilken smärta det var utan bedövning...

• Svar på tråden Fixa hål i tanden
  • myskmalva

Bedövning är trevligt! Det kan sticka till en aning när de sticker in sprutan och så spänner det litegrann i tandköttet när de sprutar in bedövningsmedlet, men det är verkligen ingenting jämfört med om de borrar utan bedövning. Även med bedövning märker man såklart att de borrar och krafsar och har sig i tanden, men man slipper smärtan och ilningarna.

• kokosnötmjölk

Jag har aldrig haft hål i någon tand och har därmed aldrig fått bedövning för det ändamålet. Däremot har jag haft bedövning fyra gånger för att dra ut fyra tänder (trångt i munnen och de behövde dras ut innan jag hade tandställning) och jag tycker inte den salvan hjälpte så värst mycket. Salvan ska egentligen användas 1h i förväg men eftersom den smakar illa (illa är en underdrift..) är det inte ett alternativ att ha den där 1h, för då måste man sitta med munnen öppen i 1h i sträck och det blir jobbigt.

Sista gången, alltså när 4e tanden skulle ut, bad jag tandläkaren att hoppa salvan (så gjorde vi även en gång när en annan tandläkare skulle dra ut en av mina mjölktänder) och direkt ta sprutan. Det rekommenderas mindre, speciellt om man som jag är spruträdd, för sticket känns ju mer och det spänner mer när bedövningsmedlet sprutas in. Det är dock inget farligt, det känns som en vanlig spruta men lite annorlunda då den är i munnen bara. Lycka till!

Svar på tråden Fixa hål i tanden