• Joycat

Hur kan det bli sån skillnad på kub och nipt?

Jag är 33, gravid för första gången och det var ganska oplanerat (trodde inte jag kunde bli gravid, lång historia). Jag är en ganska orolig person generellt och nu i och med denna nya, oväntade situation har ju oron nått nya rekordnivåer... Jag gjorde kub-test och fick resultatet 1:700 vilket barnmorskan tyckte var ett bra resultat som inte borde oroa mig. Men har ju läst om tjejer som får 1:20 000 och då känns ju mitt resultat inte alls bra i jämförelse. Jag gick vidare med nipt-test privat och fick då svaret:

NIPT med Harmony: LÅG RISK

Trisomi 13, 18, 21: <1/10 000

Så mycket bättre resultat än kub. Hur kan det vara så stor skillnad? Och NIPT är väl mycket mer pålitligt än kub-testet?

• Svar på tråden Hur kan det bli sån skillnad på kub och nipt?
  • UndrandeSökare
    Joycat skrev 2018-12-18 18:20:55 följande:

Jag är 33, gravid för första gången och det var ganska oplanerat (trodde inte jag kunde bli gravid, lång historia). Jag är en ganska orolig person generellt och nu i och med denna nya, oväntade situation har ju oron nått nya rekordnivåer... Jag gjorde kub-test och fick resultatet 1:700 vilket barnmorskan tyckte var ett bra resultat som inte borde oroa mig. Men har ju läst om tjejer som får 1:20 000 och då känns ju mitt resultat inte alls bra i jämförelse. Jag gick vidare med nipt-test privat och fick då svaret:

NIPT med Harmony: LÅG RISK

Trisomi 13, 18, 21: <1/10 000

Så mycket bättre resultat än kub. Hur kan det vara så stor skillnad? Och NIPT är väl mycket mer pålitligt än kub-testet?

Ja, Nipt är mer pålitligt så lita på det.

Skillnaden beror på att vid Kub så räknar man bara ut en " ungefärlig risk" medan Nipt är mer exakt.

Barnet har låg risk för Downs syndrom (trisomi 21).

Lycka till med graviditeten.
  • Joycat
    UndrandeSökare skrev 2018-12-22 10:46:14 följande:

Ja, Nipt är mer pålitligt så lita på det.

Skillnaden beror på att vid Kub så räknar man bara ut en " ungefärlig risk" medan Nipt är mer exakt.

Barnet har låg risk för Downs syndrom (trisomi 21).

Lycka till med graviditeten.

Tack så mycket! :)
  • Anotherone

KUB bygger på sannolikhet. Olika mätningar i ditt blodprov läggs ihop med faktorer som ålder och om man är rökare mm samt slutligen mått som tas på ultraljudet och stoppas in i beräkningen. Mätningen vid ultraljudet kan slå fel pga mänsklig faktor.

Vid nipt utgår man från blodprov där man sorterar ut fostrets celler från mammans och analyserar dem. Nipt är inte heller 100% men där är det ändå celler som analyseras, inte massa olika värden som blir en sannolikhet.

Svar på tråden Hur kan det bli sån skillnad på kub och nipt?