envitkanin skrev 2018-12-19 03:45:00 följande:
Åh, tack så himla mycket för ditt genuina och utförliga svar! Förstår, apparna är såklart mest fingervisningar men då de brukar stämma för mig så blev jag lite fundersam. Självklart kan kroppen spela en spratt ibland men då det aldrig hänt mig blev jag brydd. Trodde först att det var en cysta då jag hade känningar i äggstockarna också och ibland stramade det åt men efter 2 undersökningar samt samtliga graviditetstest så kunde jag utesluta både det ena och det andra. Ja jag vet inte, mensen gjorde fruktansvärt ont när den väl kom, visste inte vad jag skulle ta mig till av smärtan men det kom inga klumpar alls förutom lite slemhinnebitar.
Trots att det säkert inte framgår i inlägget har jag numera relativt mycket is i magen så det ska nog inte vara några problem att vänta till bim. Tror dock inte att det har tagit sig nu heller, vet inte varför men har inte den känslan. Sedan så var det inte heller planerat denna månaden trots att vi aktivt hade sex så jag drack i samband med min födelsedag i slutet på förra veckan, då hade ÄL redan varit för x antal dagar sedan men vet inte om det kan påverka huruvida ägget fäster eller inte. Vi får se helt enkelt, tack för dina råd!
Alkohol bör inte påverka huruvida ägget fäster eller inte. (Och de första graviditetsveckorna delar mamman och bebisen inte näring på samma sätt som de gör senare i graviditeten (moderkakan har inte börjat bildas eller iaf inte blivit tillräckligt "stor") så några glas alkohol är inte så farligt. Vet man om att man är gravid bör man väl kanske undvika det, men så länge man inte blir stupfull ska det inte vara någon fara just de första veckorna.)
Det finns många anledningar att ÄL kan fördröjas. Vanligast (om man är regelbunden annars och inte har några andra problem eller hormonella obalanser) är stress. Men finns även andra skäl. Just det här ägget kanske bara var lite seg i starten

Eller så låg det och ruvade extra länge för att bli ett extra bra ägg

Vem vet.
Om du tror att det passar dig och din livsstil (man behöver ha ganska regelbudna vanor) skulle jag rekommendera att tempa. Du behöver inte köpa nåt dyrt abbonnemang hos Natural Cycles, det finns massa bra gratisappar där ute (själv gillar jag Fertility Friend). Det enda du behöver köpa är en termometer med två decimaler (Babyplan har en bra som kostar någon hundralapp). Tempning och ÄL-tester kombinerat gör att du kan se med testerna när ÄL är på g och på tempen när den har skett (den höjs). NC har dock massa bra info på sin hemsida om du är nyfiken på hur det funkar.
Det kan ju vara så att man har ÄL senare än man tror ("normen" med ÄL CD14 och mens 14 dagar senare är nog mer ett undantag än en regel - dessutom är det inte ovanligt att ÄL diffar med någon dag här och där, follikulärfasen (fasen från mensens första dag till ÄL) är vanligare att den är olika lång än lutealfasen) och i så fall finns ju risken att man missar ÄL. ÄL-test är som sagt bra för att förutse att ÄL kommer ske, och kan minska risken för att man missar ÄL, men någon cykel om året är det också vanligt att man inte lyckas släppa ett ägg. Tempar man så vet man då om ägget släppt eller inte, och eftersom mensen ofta kommer senare om man har en ägglossningsfri cykel kan det vara skönt att veta om man lyckats släppa ett ägg eller inte ifall mensen är sen.
Nu blev det väldigt långt, men hoppas du orkar läsa allt ändå