• Amiiss

Tvungen att vara på min VFU även på röda dagar?

Hejsan, sjuksköterskestuderande här som undrar lite över lagar när det gäller VFU/praktik. Nu är det så att jag har en praktik, 4 veckor över jul å nyår, där jag har fått arbetspass på röda dagar. Jag har fått för mig att enligt skolverket eller skollagen så har de ingen rätt att tvinga mig jobba på röda dagar. Men min handledare som jag har säger att jag måste följa hennes schema and thats it, ingen flexibilitet överhuvudtaget. Känns lite trist men undrar om ni på sidan har mer koll när det gäller lagar eller förordningar gällande detta.

(Är det också möjligt för mig att byta handledare? Den här handledaren är inte den bästa å trycker ner mig istället för att hjälpa mig. Jag vet att jag måste lära mig att arbete med olika typers människor men en handledare ska väl ändå handleda?)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tvungen att vara på min VFU även på röda dagar?
  • MR Xyz

För det första går du inte i skola, du är vid högskola eller universitet. Alltså har Skolverket eller skollagen inget med detta att göra.

Vid Uppsala universitet gäller att

Såväl obligatorisk undervisning som examination bör, om ej annat anges vid anmälan, förläggas måndag till fredag mellan kl. 8.00 och 17.00 (examination i tentamenslokal 8.00-19.00). Särskilda skäl kan föranleda examination vid annan tidpunkt, till exempel vid omexamination. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar och helger, vilket ska framgå av kursplanen.

Det ser högst troligt ut så på andra högskolor och universitet så ja, du måste dit. Kolla i kursplanen för VFU-kursen du går.

• Anonym (apotek)

Jag har ingen koll på reglerna när det gäller praktik inom sjukvården. Men det låter väldigt märkligt att man skulle tvingas göra sin praktik på röda dagar, eller vanliga helger över huvud taget. Du får väl inte betalt? Förutom CSN? Går det inte att ringa de som är ansvariga för praktiken där du pluggar och fråga?

Nu jobbar jag på apotek, så det kan ju skilja sig, men inte någon av de elever jag träffat som gjort praktik på de apotek jag jobbat på har någonsin behövt vara där röda dagar eller vanliga helger, eller ens under obekväm arbetstid. 

• Griseknoen35

Du ska följa din handledares tider oavsett om det är en röd dag, en lördag eller en onsdag. Som MR Xyz skrev så är det så på de flesta universitet/högskolors VFU kurser. Du går inte i skolan nu utan på universitetet/högskolan och då är det helt andra regler och riktlinjer som gäller.  Den informationen borde du fått innan du gick ut på din VFU. 

Vill du byta handledare måste du kontakta din kursansvariga för kursen och prata med denne om problemen du upplever på din VFU plats och så får ni ta det därifrån. Den informationen borde du fått innan du gick ut på din VFU. 

• Amiiss

Att vara på vfu helger och kvällspass stör mig inte generellt men nu pendlar jag från Eskilstuna till Katrineholm, huvudhandledaren sa att de skulle vara flexibla men enligt handledaren så är det kört. Är jag där på helgdagar och framförallt dagpass, förlorar jag drygt 2,5 timma per dag vilket gör att jag måste vara där flera pass. Att vara där någon extra pass stör mig inte men i nuläget så gäller det 5-7 extra pass på grund av schemat och ger mig knappt någon möjlighet att jobba mina skoluppgifter.
    Har kollat med andra kursare och ingen av de är tvungna att vara på sina platser på röda dagar, utan får lägga passen som de vill.

Nu kanske jag låter som en person som inte kan kompromissa, eller ha höga krav. Men jag tycker att det känns konstigt helt enkelt. Har aldrig haft sådana här problem med mina praktiker men om det inte finns något att göra åt det så får jag väl gilla läget.

• Griseknoen35
    Anonym (apotek) skrev 2018-12-17 20:58:40 följande:
    Jag har ingen koll på reglerna när det gäller praktik inom sjukvården. Men det låter väldigt märkligt att man skulle tvingas göra sin praktik på röda dagar, eller vanliga helger över huvud taget. Du får väl inte betalt? Förutom CSN? Går det inte att ringa de som är ansvariga för praktiken där du pluggar och fråga?

Nu jobbar jag på apotek, så det kan ju skilja sig, men inte någon av de elever jag träffat som gjort praktik på de apotek jag jobbat på har någonsin behövt vara där röda dagar eller vanliga helger, eller ens under obekväm arbetstid. 
    TS har inte praktik. Hon har VFU, verksamhetsförlagd utbildning. 
  • Anonym (Ssk)

Går du på Mälardalens högskola?

Isf hittade jag detta på er sida:

Din VFU

VFU-platserna är förlagda inom hela Sörmlands och Västmanlands län. Vi har även avtal om ett fåtal platser på Södertälje sjukhus och i Södertäljeområdet.

För att du ska kunna studera sjuksköterskans hela arbetsområde omfattar ditt studieschema dagtid, kvällar och helger (även nätter i professionsblock 2 och 3).

Under ett läsår infaller vissa röda storhelgsdagar under vardagar. Dessa dagar kan vara långfredagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, 1:a maj, kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen, julafton, juldagen, annandag jul, nyårsafton, nyårsdagen samt trettondagen. Du behöver inte göra VFU under dessa dagar, men däremot skall minst 32 timmar per vecka genomföras, vilket planeras i samråd med vårdverksamheterna.

• Anonym (apotek)
    Griseknoen35 skrev 2018-12-17 21:08:09 följande:
    Känner mig lite dum nu, men är det inte samma sak? Vad är egentligen skillnaden? 
  • Tiina87
    Anonym (apotek) skrev 2018-12-17 21:22:47 följande:

Känner mig lite dum nu, men är det inte samma sak? Vad är egentligen skillnaden? 

Nej, det är ingen skillnad.
    Griseknoen35 skrev 2018-12-17 21:08:09 följande:

Vilket fortfarande är praktik.
  • Griseknoen35
    Tiina87 skrev 2018-12-18 00:56:08 följande:
    Nej, det är ingen skillnad.

Vilket fortfarande är praktik.
    Högskola och universitet är det VFU då är det vissa moment som ska göras i undervisande syfte. Praktik är i praktiken oavlönat arbete, då arbetar du mer än är där i undervisande syfte.. Det är skillnad på VFU och praktik. 
  • Tiina87
    Griseknoen35 skrev 2018-12-18 11:22:54 följande:

Högskola och universitet är det VFU då är det vissa moment som ska göras i undervisande syfte. Praktik är i praktiken oavlönat arbete, då arbetar du mer än är där i undervisande syfte.. Det är skillnad på VFU och praktik. 

I verkligheten så är praktik och vfu samma sak. Olönat arbete för att man ska lära sig ex ett yrke.
Svar på tråden Tvungen att vara på min VFU även på röda dagar?